...
Uppgifter i fransk press:
Detaljhandelsjätten Carrefour kan delas upp i tre delbolag
 Svensken Lars Olofsson är sedan 2009 VD för franska Carrefour.

Franska detaljhandelsjätten Carrefour planerar eventuellt att dela upp koncernen i tre olika delbolag. Det skriver Fri Köpenskap som citerar franska Le Figaro.
Uppgifterna, som även till en del bekräftas av företaget, gör gällande att Carrefours lågpriskoncept Dia ska bli ett eget bolag liksom Carrefours speciella fastighetsbolag.


Carrefour, som sedan 2009 leds av svenske VD:n Lars Olofsson, har trots sin position som världens näst största detaljhandelskedja haft ekonomiska svårigheter det senaste året.
En uppdelning av Carrefour i tre bolag med separata börsnoteringar skulle kunna frigöra värden och mildra oron hos de otåliga aktieägarna.
Talesmän för Carrefour har för nyhetspressen bekräftat att man undersöker olika förbättringsmöjligheter för koncernen.
Ett beslut om en uppdelning av företaget kan i så fall väntas den 2-3 mars i samband med Carrefours årsstämma och offentliggörande av årsresultatet för 2010.
Carrefour, som är tvåa i världen efter amerikanska Wal-Mart och förra året omsatte 101 miljarder euro, presenterade i oktober i fjol ett stort åtgärdspaket på 1,5 miljarder euro, som bland annat innebar uppfräschning av cirka 500 europeiska butiker och en ökad satsning på egna märkesvaror (läs här).


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-02-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK