Franska detaljhandelsjätten Carrefour planerar eventuellt att dela upp koncernen i tre olika delbolag. Det skriver Fri Köpenskap som citerar franska Le Figaro.
Uppgifterna, som även till en del bekräftas av företaget, gör gällande att Carrefours lågpriskoncept Dia ska bli ett eget bolag liksom Carrefours speciella fastighetsbolag.
Carrefour, som sedan 2009 leds av svenske VD:n Lars Olofsson, har trots sin position som världens näst största detaljhandelskedja haft ekonomiska svårigheter det senaste året.
En uppdelning av Carrefour i tre bolag med separata börsnoteringar skulle kunna frigöra värden och mildra oron hos de otåliga aktieägarna.
Talesmän för Carrefour har för nyhetspressen bekräftat att man undersöker olika förbättringsmöjligheter för koncernen.
Ett beslut om en uppdelning av företaget kan i så fall väntas den 2-3 mars i samband med Carrefours årsstämma och offentliggörande av årsresultatet för 2010.
Carrefour, som är tvåa i världen efter amerikanska Wal-Mart och förra året omsatte 101 miljarder euro, presenterade i oktober i fjol ett stort åtgärdspaket på 1,5 miljarder euro, som bland annat innebar uppfräschning av cirka 500 europeiska butiker och en ökad satsning på egna märkesvaror (läs här).
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com