Svenska Billerud har tecknat ett avtal med globala förpackningsföretaget Chesapeake, som innebär att Chesapeake får ensamrätt att använda Billeruds fiberbaserade förpackningskoncept FibreForm i Storbritannien och får exklusivitet för ett antal specifika produktapplikationer över hela Europa.
"I Chesapeake har vi hittat en partner, som delar vår passion för innovativa förpackningar vilka stärker kundens varumärken", säger Johan Nellbeck, affärsområdesdirektör Packaging & Speciality Paper inom Billerud.
Genom samarbetet med Chesapeake kommer Billerud ytterligare ett steg närmare de stora globala varumärkesägarna, vilket kommer att snabba upp processen att få ut fler unika FibreForm-förpackningar på marknaden. Det skriver Billerud i ett pressmeddelande.
Med FibreForm som bas har Chesapeake utvecklat ett unikt koncept som ger förpackningarna tredimensionella former. Konceptet marknadsförs under namnet Impressions och tillverkningen sker genom en speciell låg energiprocess, som ger de distinkta och tredimensionella formerna. Enligt Chesapeake är Impressions ett mer miljövänligt förpackningsalternativ, som ersätter oljebaserad plast i en rad applikationer
"Våra designers och tekniska team har arbetat hårt för att utveckla den perfekta processen för att konvertera materialet och designa förpackningarna. Vi anser att vårt koncept Impressions öppnar helt nya möjligheter för tillverkare och varumärkesägare att differentiera sin marknadsföring", säger Carol Hammond, Chesapeakes forsknings- och utvecklingschef.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com