Tetra Pak blir huvudsponsor för evenemanget "Sustainability Day 2011", som äger rum den 12 april på Cirkus i Stockholm. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Sustainability Day, som i år har ett tema med inriktning på råvaror och resurser, är ett möte för alla i näringslivet, som arbetar med hållbarhetsfrågor.
"Tetra Paks engagemang är ett led i vår strävan att öka transparens och kommunikation runt hållbarhetsarbetet", skriver bolagets miljöchef Eric Lindroth i meddelandet.
Tetra Pak kommer att vara en av talarna och medverka som utställare på Sustainability Day 2011.
"Vi kommer att dela med oss av våra erfarenheter av att använda hållbarhetsarbetet som en viktig del i den egna affärsstrategin", säger Eric Lindroth
I anslutning till dagen planerar Tetra Pak även att presentera sin hållbarhetsredovisning för 2010. Man ska också presentera sina målsättningar för de kommande åren och på ett så aktivt sätt som möjligt exemplifiera hur bolagets hållbarhetsarbete skapar värde för kunderna.
Fyra områden kommer Tetra Pak särskilt att lyfta fram:
- Miljöarbete som konkurrensfördel, vilka mål och strategier krävs?
- Proaktivt miljöarbete som en del i att bygga värde för kund, hur gör man?
- Klimatsmarta förpackningar, vad säger tillgängliga livscykelanalyser?
- Råvara som certifieras enligt FSC, Forest Stewardship Council, varför är det viktigt?
Sustainability Day är ett årligt evenemang, som arrangeras av tidningen Miljöaktuellt i samarbete med näringsliv och organisationer.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com