Tyska tryckpressjätten Heidelberg och digitalpresskoncernen Ricoh har påbörjat ett globalt strategiskt samarbete, som i ett första steg innebär att Heidelberg blir global distributör för Ricohs tryckprodukter. Det skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.
Samarbetsavtalet innebär bland annat att Heidelberg kommer att marknadsföra och sälja Ricohs senaste digitala höghastighetsfärgpress ProTM C901 Graphic Arts Edition och andra kommande tryckprodukter, som är under utveckling hos Ricoh.
Heidelberg har tidigare deklarerat att man önskat en samarbetspartner inom den alltmer växande digitala tryckpressmarknaden och att valet nu fallit på japanska Ricoh kommer inte som någon överraskning – företaget är en av de riktigt stora på digitalmarknaden med mer än 108.500 anställda världen över och en omsättning på 21 miljarder US-dollar.
"Ricoh är en stigande stjärna inom digitaltryck och en idealisk partner som delar våra värderingar om kundfokus, miljömässig uthållighet, innovation, kvalitet och service. Genom att komplettera vår produktportfölj med digitala tryckprodukter kan vi förse våra kunder med såväl förstklassiga utrustningar inom såväl offset som digital tryckteknologi", säger Heidelbergs VD Bernhard Schreier.
"Heidelberg står för högsta standard inom kommersiellt och förpackningsrelaterar tryck och vårt partnerskap visar på Heidelbergs förtroende för vår digitala teknik och Ricohs förmåga att möta den grafiska branschens alla krav", säger Ricohs koncernchef och VD Shiro Kondo.
Samarbetet mellan Heidelberg och Ricoh tar sin början i april i år och de båda företagens första gemensamma presskonferens kommer att äga rum i Düsseldorf den 6 april.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com