Resultat av förstudie från Skånes Livsmedelsakademi:
Behov av ökad synlighet för närproducerat
 

Skånes Livsmedelsakademi har tagit initiativ till en förstudie ”Förpackningsdesign för närproducerade livsmedel”.
Studien visade att det är svårt att hitta närproducerade varor bland alla massproducerade produkter och att ett sammanhållande tema för närproducerade produkter i butikerna skulle underlätta.
Konsumenterna efterfrågar minimalistiska förpackningar, med tydlig märkning samt förpackningsmaterial och information, som andas äkthet och närhet.


”Förpackningen ska förmedla rätt känsla – en känsla av autenticitet, trygghet, tradition och närhet. Men den ska också kännas lite lyxig. Papperspåsen lyfts fram som materialet framför andra, som förmedlar denna känsla av både äkthet, enkelhet och lyx”, säger Annika Olsson, docent Lunds Universitet och Lunds Tekniska Högskola.
Studien visade att förpackningens utseende och funktion är viktiga för helhetsintrycket, precis som relevant, begriplig information. Speciellt om det är en produkt, som inte känns igen. Förpackningsdesignen ska vara enkel, gärna gå i brunt och materialet ska helst vara papper och innehålla så lite plast som möjligt.
Förpackningarna eller förpackningsinformationen får gärna berätta produktens historia. Gärna med bilder på människorna bakom produkten och på platsen, där råvaran odlats eller där produkten tillverkats. Detta bidrar till en förtroendefull relation mellan konsument, produkt och producent.
”Önskan om att få veta namnen kan tolkas som en strävan efter närhet och trygghet. Den enskilde lantbrukaren kan inte gömma sig bakom ett företags-/industrinamn, utan går med sitt eget namn i god för att produkten håller det den utlovar”, säger Annika Olsson.
Ett av Skånes Livsmedelsakademis mål är att förenkla för lokalproducenterna, men även för konsumenterna samt att arbeta för samverkan i branschen. Det finns några hinder på vägen som Livsmedelsakademin arbetar med. Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi:
”Det finns ett tydligt gap mellan konsumenternas vilja att köpa lokalproducerat i sin livsmedelsbutik och vissa lokala producenters ovilja att marknadsföra sig i dessa butiker, eftersom de menar att deras varumärke då blir anonymt och devalveras. Ett annat problem är att lokala producenterna har svårt att få tag i de förpackningslösningar de skulle vilja ha och att förpackningsindustrin ännu inte har upptäckt marknadspotentialen”.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2011-02-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK