...
Giganterna samarbetar:
Nu ska Heinz ketchup förpackas i Coca-Colas "gröna" PlantBottle!
 
Coca-Colas Muhtar Kent, t.v. och Heinz William R. Johnson gläds åt samarbetet.

Coca-Cola Companys omskrivna "gröna" plastförpackningskoncept PlantBottle, som delvis består av bioplast, kommer nu även att användas utanför Coca-Cola-familjen. Dryckesjätten har nämligen ingått ett strategiskt partnerskap med ketchupgiganten H.J. Heinz Company, som innebär att Heinz ska tillverka sina ketchupflaskor i PlantBottle-plast!
Partnerskapet är det första i sitt slag och de båda företagen hoppas att andra företag ska följa efter och på så sätt förändra hur livsmedel förpackas.


Plasten i PlantBottle-konceptet ser ut, känns och fungerar precis som traditionell PET-plast och är helt återvinningsbar. Den enda skillnaden är att upp till 30 procent av plasten är tillverkad av bioplast, baserad på växtråvaror som rörsocker, melass, etc. Resterande del i en PlantBottle-förpackning består av traditionell oljebaserad PET-plast, men av denna kan en stor del – upp till 50 procent – bestå av återvunnen PET.
"Vårt samarbete med Heinz är ett bra exempel på hur företag kan arbeta tillsammans för att främja smart teknik och vi hoppas att det ska bana väg för hela branschen", säger Coca-Cola Companys koncernchef och VD Muhtar Kent.
Heinz kommer att lansera PlantBottle-konceptet i USA i juni på sina "upp-och-ner-vända" 20-ounce flaskor med ketchup. Flaskorna kommer att förses med etiketter med texten "GUESS WHAT MY BOTTLE IS MADE OF?" och dessutom förses med en speciell logotyp samt information om den nya förpackningen.
Bytet till PlantBottle blir den största förändring, som gjorts med företagets ikoniska ketchupflaska i plast, sedan den lanserades 1983 och det är också ett viktigt steg i Heinz miljöåtagande att till 2015 ha minskat sina globala växthusgasutsläpp och avfallsmängder samt sin vatten- och energiförbrukning med minst 20 procent.
"Partnerskapet mellan Coca-Cola och Heinz kan stå som modell för hur samarbete inom livsmedels- och dryckesindustrin kan innebära en hållbar skillnad för vår planet", säger Heinz VD och koncernchef William R. Johnson.
Heinz kommer i år att använda PlantBottle-konceptet i 120 miljoner 20-ounceflaskor med ketchup och siktar på att på global basis gå över till PlantBottle i samtliga sina plastflaskor. Antalet PlantBottle-flaskor med Coca-Cola-produkter kommer under år 2011 att uppgå till fem miljarder och Coca-Colas mål är år 2020 ska konceptet användas till företagets samtliga plastförpackningar världen över.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-02-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK