Kooperationen sätter hård press på producenterna:
Ingen Carlsberg-öl i Coops hyllor
Strandade förhandlingar om inköpspris sätter stopp för Carlsbergs ölprodukter i Coops butiker..!

Coops centrala inköpsorganisation (Cikab) har kommit på kollisionskurs med flera stora leverantörer och varumärkesägare inom livsmedelsområdet. Tvisterna gäller vilka priser Coop kan tänka sig att betala för producenternas produkter – priser som ofta ligger väsentligt under de priser man hittills betalt och som producenterna kräver.
Ett exempel är bryggerijätten Carlsberg Sverige, vars ölprodukter nu stoppats från försäljning i Coops butiker!


"Carlsberg Sverige och Coop har inte kunnat enas om ett nytt samarbetsavtal. Coops svar att bland annat ta bort Carlsberg Sveriges produkter från hyllorna drabbar konsumenterna, butikspersonal och Carlsberg Sveriges medarbetare", skriver Carlsberg i ett pressmeddelande.
Coop har redan sedan tidigare begränsat sortimentet av Carlsberg-produkter i sina butikshyllor, bland annat Pepsi och Ramlösa. Från och med den 8 februari har Coop dessutom tagit bort hela ölvarumärket Carlsberg från hyllorna samt ölet Pripps Pure och dricksvattnet Imsdal. Om inte parterna kommer överens innan påsken, kommer även Apotekarnes Påskmust att lysa med sin frånvaro i Coops hyllor...
"Vi investerar gärna i Coop och vi har gett Cikab flera bud, som skulle utveckla dryckeskategorin och Coop, men inte kunnat komma överens. Vi kan inte ingå ett avtal, som är ensidigt till fördel för en kund. Det skulle innebära att vi ger orimliga förmåner jämfört med andra kunder och att vår affär med Coop blir olönsam. Det kan vi inte acceptera", säger Mark Jensen, VD Carlsberg Sverige.
Carlsberg Sverige skriver i sitt pressmeddelande att man fortsätter att arbeta för att få till ett avtal med Coops centrala inköpsorganisation, som är acceptabelt för båda parter och att man är redo att återuppta samarbetet omgående.
"Jag beklagar verkligen att det här drabbar våra många lojala konsumenter, vi vill kunna erbjuda dem våra drycker i alla svenska butiker. Alla förlorar på Coops åtgärder. Konsumenterna får begränsad valfrihet och Coop-butikerna förlorar både försäljning och vinst. Vi har varit leverantör till Coop i många år och har ett mycket bra samarbete med butikerna, som nu får det jobbigt att möta konsumenternas reaktioner", säger Mark Jensen.
Även från fackligt håll är man bekymrade över den här utvecklingen.
"Vi är bekymrade och oroliga att konsekvenserna av Coops agerande blir minskad försäljning, minskad produktion och minskad distribution för de svenska företagen och därmed färre jobb för våra medlemmar", säger Sten-Olof Svensson, ordförande LIVS på Carlsberg Sverige.
Carlsberg är inte den enda storkund, som Coop kräver väsentliga prissänkningar av, för att köpa in och sälja producentens produkter i sina butiker. Även charkföretaget Scan har drabbats av Coops "bannbullor" för att man inte kunnat acceptera kooperationens ekonomiska krav.
Konsekvenserna av de strandade prisförhandlingarna mellan Coop och Scan innebär bland annat att välkända Scan-produkter som falukorv, bacon och varmkorv försvinner från Coops hyllor och diskar!
"Vi har tuffa förhandlingar med Coop och det slår hårt mot tillverkningen. Leveranser till Coop av vissa Scan-produkter har nu stoppats", säger Margaretha Thorgren, kommunikationsdirektör på Scan, till Norrköpings Tidningar.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-03-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Glas Livsmedel Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK