Förpackningen som bidrar med färskt vatten till behövande barn
 

CannedWater4Kids är namnet på ett privat projekt i USA, vars ändamål är att bidra till bättre vattenförsörjning för utvecklingsländernas barn. Organisationen marknadsför sig med hjälp av specialdesignade dryckesburkar i metall, fyllda med ett friskt glaciärvatten från Cold Springs Brewery i Cold Springs.
Hjälpen till behövande länder och områden kan antingen ske i form av direkt leverans av dricksvattenburkar eller genom att pengarna från försäljning av burkar till privatpersoner och företag lämnas vidare till organisationer, som borrar brunnar, bygger vattenreningsanläggningar, etc.


Mannen bakom CannedWater4Kids är amerikanen Greg Stromberg, som tidigare arbetat i dryckesburksbranschen, men som numera är försäljningschef på färgleverantören INX.
När Greg Stromberg för två år sedan insåg att nästan en femtedel av jordens befolkning inte har säkert dricksvatten, beslöt han sig för att försöka få förpackningsindustrin att spela en tyst, men viktig, roll för att hjälpa till. Han startade då projektet CannedWater4Kids, som drivs med en mycket tight budget från hans hemmakontor.
När projektet drog igång fick Greg Stromberg metallförpackningsföretagen Crown, Ball, Rexam och Metal Container Corp att skänka cirka en halv miljon burkar och hans arbetsgivare INX ställde upp med tryckfärgen till burkarna, vars grafik skapades av designern Peter Gorman.
"Det här är ett utmärkt sätt för förpackningsvärlden att samla sig och ge något tillbaka", säger Greg Stromberg.
Hittills har man sålt mer än 200.000 burkar med vatten via Internet, det mesta inom USA. Pengarna från försäljningen går exempelvis till organisationer som borrar brunnar i Afrika, bygger vattenreningsanläggningar i Centralamerika och till andra aktörer runt om världen.
Burkar med vatten har också levererats direkt till drabbade områden. När Haiti drabbades av den svåra jordbävningen i januari 2010 fick Greg Stromberg kryssningsrederiet Royal Carribean Cruise Lines att ställa upp och transportera vatten till de drabbade och en del burkar transporterades dessutom med ett fartyg, som var sponsrat av skådespelarna Brad Pitt och Angelina Jolie.
Vid senaste förpackningsutställningen Pack Expo i Chicago fanns CannedWater4Kids på plats och marknadsförde sitt koncept. Mässarrangören PMMI sponsrade organisationens monter och köpte dessutom in 7.000 burkar.
"Jag tror att förpackningsindustrin kommer att bli en viktig grund för att man ska klara behoven av nyttig mat och rent vatten i utvecklingsländerna. Jag hoppas kunna samla förpackningsindustrin och livsmedelsindustrin kring denna fråga genom att använda burkarna som reklampelare som väcker uppmärksamhet", säger Greg Stromberg
Mer information om CanneWater4Kids finns på organisationens hemsida där man också kan beställa burkar för egen del eller beställa burkar försedda med sitt företags logotype. Burkarna med glaciärvatten säljs för en US-dollar stycket och av den summan går 95 procent (dvs. 95 cent) till vattenprojekt runt om i världen.



JERRY PETTERSSON/BO WALLTEG

Publicerad: 2011-03-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK