...
Kartonglösningar från Eson Pac när olivoljan Bertolli lanseras i Sverige
Necktag och presentförpackning i kartong, tillverkade av Eson Pac till lanseringen av italienska olivoljan Bertolli i Sverige.

Vad som sägs vara världens mest köpta olivolja har introducerats på den svenska marknaden. Det är Göteborgsföretaget Mountainfield AB, som sedan årsskiftet marknadsför italienska olivoljan Bertolli i Sverige.
För introduceringen av olivoljan har Mountainfield AB samarbetat med välkända Eson Pac och utvecklat ett förpackningskoncept bestående av så kallade "necktags" i kartong, som hänger på varje flaska och en speciell presentförpackning i kartong. Man har också utvecklat en halvpallskrage i wellpapp för enklare hantering av flaskorna.


Bertolli olivolja sägs vara världens mest köpta olivolja idag och den finns i ett flertal länder världen över. I Sverige är det alltså nystartade företaget Mountainfield AB, som lanserat Bertollis sortiment av olivoljor och vinäger från Italien och till talesman i samband med lanseringen har man engagerat Alexandra Zazzi, känd TV-profil och kock.
"Vi vill skapa ett intresse i Sverige kring vårt varumärke Bertolli och utmärka oss i butikerna och efter att ha tagit fram en marknadsstrategi tillsammans med vår reklambyrå SCP i Göteborg, kontaktade vi förpackningslösningsexperten Eson Pac. Tillsammans skapade vi sedan ett förpackningskoncept med necktags, presentförpackningar och halvpallskragar", säger Sebastian Bergfelt, VD i Mountainfield AB.
Necktagsen är tillverkade av tunn kartong och har tryck på båda sidor med produktinformation. Dessa sätts om halsen på varje flaska för att ge information och skapa ett intresse i butikshyllorna, vilket innebär att profileringen av produkterna ökar.
Tillsammans med Eson Pac har Mountainfield även tagit fram en presentförpackning i kraftigare kartongmaterial för tre olika smaker av olivoljorna i kraftigare kartongmaterial. Dessa kan packas med stor variation efter behovet hos kunderna med olika typer av flaskstorlekar, som passar i samma förpackning. Förpackningen är även försedd med ett bärhandtag för att skapa ett exklusivare intryck. För att underlätta hanteringen av olivoljeflaskorna har även en krage för halvpallar i wellpapp arbetats fram, vilket även ökar exponeringsmöjligheterna i butikerna.
"Vi ser detta samarbete som ett bra exempel på hur vi hjälper våra kunder med allt ifrån idéer och förpackningsutveckling till färdiga lösningar, helt i linje med vår strategi!", säger Eson Pacs försäljningschef Niklas Bengtsson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-03-22

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK