Globala etikettmaterialkoncernen Avery Dennison har öppnat ett state-of-the-art design- och innovationscenter i tyska Sprockhövel, enligt ett pressmeddelande.
Vid centret, som sorterar under Avery Dennisons affärsgrupp RBIS (Retail Branding and Information Solutions), ska man utveckla nya system och lösningar för design, grafisk utsmyckning, uthållig förpackning och RFID-baserade inventerings- och produktkontrollsystem inom konfektionsindustrin.
Vid anläggningen i Sprockhövel har Avery Dennison bland annat byggt upp en modell av en global leveranskedja, där ledande europeiska företag inom klädes- och skobranschen kan skapa och simulera anpassade leverans- och hanteringslösningar, från första tillverkningssteget fram till försäljningstillfället.
"På den snabba och föränderliga globala konfektionsmarknaden är snabbhet, flexibilitet, kreativitet och samarbete nycklarna till framgång och det primära målet med vårt center är att möjliggöra detta för branschens ledande varumärkesägare och återförsäljare", säger Shawn Neville, VD för Avery Dennisons RBIS-grupp.
Avery Dennison RBIS, som i fjol omsatte 1,5 miljarder US-dollar, är en ledande global aktör, när det gäller etikettering, förpackning, prismärkning, märkesskydd och RFID-baserad inventeringslösningar till klädes- och skobranschen. Och just utvecklandet av RFID-baserade lösningar och system kommer att bli en viktig del i arbetet vid det nya innovationscentrat i Tyskland. I leveranskedjemodellen kan Avery Dennison visa hur man med hjälp av RFID-teknik kan åstadkomma produktivitetshöjande och produktskyddande lösningar genom hela leveranskedjan.
"Användning av RFID i detaljhandelns leveranskedja är en snabbt växande teknik, som ger betydande förbättringar. Med RFID kan man uppnå en inventeringsnoggrannhet på upp till 99 procent, samtidigt som själva inventeringsförfarandet går upp till 20 gånger snabbare. Och RFID är också en utmärkt teknik för att svinn- och stöldskydda produkter", säger Deon Stander, RBIS.
Det nya innovationscentrat är Avery Dennisons första i Europa – sedan tidigare har koncernen ett liknande center i Ohio, USA – och man planerar dessutom att öppna ytterligare två till tre innovationscentra i andra delar av världen inom de närmsta 18 månaderna.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com