...
Morötter i "skräpmatsförpackningar" ska lära barn i USA äta nyttigare mat
Minimorötter förpackade i coola "snackspåsar" – kan det få USA:s barn att äta nyttigare?

Morotsodlare i USA vill försöka lära barn att äta minimorötter i stället för skräpmat och har dragit igång en kampanj värd tjugofem miljoner dollar.
Kampanjen går bland annat ut på att förpacka små "babymorötter" i flexibla "snacksförpackningar" och att försöka få barnen att tycka det är lika cool att äta morötter som att äta "junk food"..!


Kampanjen har dragits i gång av företaget Bolthouse Farms tillsammans med nästan femtio andra morotsodlare.
Morotsodlarna kör en taktik som helt enkelt går ut på att kopiera snackstillverkarnas förpackningar. Dessutom har man etablerat en webbsida, där man kan vinna priser. Tävlingen har fått namnet ”Carrot-o-vations”.
På hemsidan finns också massor med annat material, bland annat kan man spela spel, till exempel världens första spel som får sin energi från – just det: morötter! Adressen till sidan är: www.babycarrots.com
Morotsodlarnas förhoppning är att minimorötterna med hjälp av de snacksinspirerade förpackningarna ska bli populära bland barnen och deras föräldrar och förhoppningsvis även finnas med som lockande mål på skollunchen. Man hoppas även kunna sälja påsarna med babymorötter i godisautomater, etc.
Kampanjen är också ett sätt för morotsodlarindustrin att få fart på affärerna i USA, som har stagnerat efter flera år av tillväxt. I dag är marknaden för morötter värd en miljard dollar i USA – men marknaden för salta snacks är värd hela 18 miljarder dollar...
Den stora frågan är förstås om målgruppen – dvs. barnen och deras föräldrar – köper konceptet enbart för att produkterna är förpackade i "snackspåsar"?
"Vi blev inte en nation med världens bredaste kroppar utan orsak och även om marknadsföringsgenierna försöker packa två olika men orange produkter i samma typ av förpackning, kommer barnen inte att falla för den här ersättaren", säger Tom Barlow på Wallet Pop till tidningen The Week.
Och Robin Shreeves på bloggnätverket Mother Nature Network tror inte föräldrarna kommer att kunna övertyga barnen om nyttigheten i den nya sortens "junk food".
"Bara det faktum att det krävs en marknadsföringskampanj för att övertyga föräldrar att ge sina barn näringsriktig mat är bevis på att vi förlorat kontrollen över vad våra barn äter", säger hon till The Week.



JERRY PETTERSSON/BO WALLTEG

Publicerad: 2011-03-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK