Arla stämmer konkurrenten Lindahls: "Brépå-förpackningen för lik Bregott"
Lika intill förväxling? Till vänster Arlas välkända Bregott-margarin och till höger Lindahls nya produkt Brépå.

Arla Foods har anmält Jönköpingsbaserade mejeri- och livsmedelsföretaget Lindahls Food till Marknadsdomstolen för att man anser att Lindahls nyligen lanserade bordsmargarin Brépå har en förpackningsdesign som intill förväxling liknar Arlas välkända bordsmargarin Bregott.
"Om Lindahls drar tillbaka sin produkt så händer inget– men om inte, så blir det rättssak", säger Katarina Malmström, presschef Arla Sverige, till nyhetssajten Foodwire.


Förpackningarna till Lindahls bordsmargarin Brépå är bland annat försedda med en bild på en svartvit ko på en grön äng – och en liknande illustration finns på Bregott-askarna från Arla.
Arla menar att Lindahls val av produktnamn, grafisk profil och illustration har alldeles för uppenbara likheter med Bregott, såväl med margarinförpackningarna som med de välkända reklamfilmerna för "Bregott-fabriken".
Arla har också gjort en egen marknadsundersökning, där 96 procent av 300 tillfrågade konsumenter tyckte att det fanns stor risk för förväxling mellan de två förpackningarna.
Nu har Arla gått till Marknadsdomstolen och begärt att domstolen i första hand fattar ett s.k. interimistiskt beslut, där man vill att Lindahls vid ett vite av en miljon kronor förbjuds att fortsätta att sälja och marknadsföra produkten Brépå i de nuvarande förpackningarna.
Enligt uppgift har Lindahls ännu inte dragit tillbaka margarinet Brépå från butikerna, medan man däremot ska ha slutat att marknadsföra produkten.
"Det handlar om att skydda vårt varumärke. Om inte Lindahls drar tillbaka sin produkt så får Marknadsdomstolen avgöra vem som har rätt", säger Katarina Malmström till Foodwire.
Lindahls Food, som numera ägs av Skånemejerier, har tidigare varit i tvister rörande sina förpackningar och sin marknadsföring. 2009 stämdes man av Svensk Mjölk för att man lanserade ett "svenskt smör" i en förpackning som var mycket lik smörförpackningen till Svensk Mjölks egna varumärke "Svenskt Smör" och för ett år sedan var man inblandad i en uppmärksammad tvist med en grekisk man, som krävde mångmiljonbelopp för att Lindahls använde hans porträtt som illustration i marknadsföring och på förpackningar till produkten "Turkisk yoghurt" (Lär här) Tvisten med den grekiske mannen löstes med förlikning genom att Lindahls ersatte mannen med två miljoner kronor.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-04-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK