Globala chipsvarumärket Pringles – välkänt inte minst för sina rörformade förpackningar – kommer att byta ägare. Nuvarande ägaren Procter & Gamble Company (P&G) har för avsikt att överlåta hela Pringlesverksamheten till San Francisco-baserade snacksföretaget Diamond Foods. Parterna har träffat ett avtal som värderas till 2,35 miljarder US-dollar
Med Pringles – världens bäst säljande potatischips – i produktportföljen kommer Diamond Foods att mer än tredubbla sin snacksverksamhet och bli näst störst i världen inom kategorin "salta snacks".
"Pringles är ett ikoniskt varumärke, värt miljarder dollar, med en betydande global tillverknings- och distributionskedja. Vår plan är att bygga vidare på det värde, som Pringles skapat runt om i världen och det kommer att ge oss möjlighet att öka vårt aktieägarvärde i många år framöver", säger Diamond Foods koncernchef och VD Michael J. Mendes i en kommentar till avtalet mellan de två storföretagen.
Varumärket Pringles har funnits i mer än 45 år och har med hjälp av betydande markandsföringsinsatser och en unik förpackningsdesign byggts upp till en global jätte inom potatischips med försäljning i mer än 140 länder och ett flertal tillverkningsenheter runt om i USA, Europa och Asien.
Hos Diamond Foods, som omsätter cirka 2,4 miljarder dollar, får Pringles sällskap med varumärken som Diamond of California (snacks och nötter), Emerald (salta nötter), Pop Secret (mikrovågspopcorn) och Kettle Brand (potatischips)
"Vi är övertygade om att Diamond Food kommer att bli ett utmärkt nytt hem för alla som arbetar med Pringles", säger P&G:s koncernchef och VD Bob McDonald i en kommentar till affären.
Affärsuppgörelsen bygger på att Diamond Foods övertar Pringles-lån på 850 miljoner dollar samt att P&G:s aktieägare erhåller Diamond Foods-aktier till ett värde av 1,5 miljarder dollar. Affären förväntas vara genomförd innan utgången av år 2011.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com