Danska bryggerijättens Carlsbergs gröna logotyp är välkänd över hela världen, men försäljningen kan inte alltid mäta sig med varumärkeskännedomen. För att hjälpa varumärket att nå sin fulla potential och samla alla marknader under en röst investerar nu Carlsberg kraftigt i en global ompositionering av varumärket.
Den globala satsningen innebär bland annat att konsumenter runt om i världen kommer att mötas av ny förpackningsdesign, nya reklamfilmer, annonser etc. En gemensam global slogan är också framtagen: "That calls for a Carlsberg!". I Sverige kommer man dock – som en av få marknader – att behålla den välkända devisen: "Probably the best beer in the world".
På global nivå är ambitionen med ompositioneringen att Carlsberg som varumärke ska fördubbla vinsten till år 2015 och regionalt i Sverige ska Carlsberg stärka positionen som landets största internationella premiumöl.
"Carlsberg som premiumöl har en bra position i Sverige, men vi har under de senaste åren inte haft den utveckling, som varumärket har kraft till. Nu gör vi en storsatsning för att permanent stärka positionerna", säger Mark Jensen, VD på Carlsberg Sverige.
I Sverige lanserar företaget Carlsberg även en omfattande kampanj för att få svenskar att utmana sig själva och kliva ur sin "komfortzon". Genom en applikation för smartphone ska företaget få svenskarna att våga mer.
"Det finns en viktig skillnad mellan fysiskt och moraliskt mod. Moraliskt mod kan flytta dig framåt och in på ny mark. Vi vill uppmuntra svenskar att våga utmana sig själva, genom att anta olika utmaningar med glimten i ögat", säger Mark Jensen.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com