...
Tetra Pak höjer ribban med nya tuffa globala miljömål
 

Tetra Pak, meddelar att man samtidigt som marknaden växer planerar att vid slutet av 2020 globalt ha begränsat sina koldioxidutsläpp till 2010 års nivå samt att man ökar ansträngningarna för att vid slutet av decenniet ha fördubblat återvinningen av använda dryckesförpackningar.

Tioårsmålen är en del av ett nytt ambitiöst miljöprogram för att uppnå företagets slutmål – hållbara förpackningar som tillverkas uteslutande av förnybart material, minimera det ekologiska fotavtrycket och utan att generera avfall.
De mål som nu satts upp stärker företagets engagemang att leverera lösningar som leder till en hållbar och lönsam tillväxt för både Tetra Pak och dess kunder.
• Klimat: Tetra Pak strävar efter att vid slutet av 2020 ha begränsat sina koldioxidutsläpp till 2010 års nivå, samtidigt med fortsatt tillväxt. En uppskattad genomsnittlig ökning på 5 procent per år skulle kräva en relativ minskning av koldioxidutsläppen med 40 procent. Målet gäller inte bara Tetra Paks egen verksamhet, utan hela kedjan, vilket innebär att man kommer att involvera sina leverantörer att uppfylla målen och stödja kunderna i deras arbete med att minska sina utsläpp.
• Återvinning: Fram till 2020 är Tetra Pak fast beslutade att fördubbla återvinningsgraden för sina använda dryckesförpackningar, som då blir till värdefull råvara för nya produkter. Med en uppskattad årlig tillväxttakt på 5 procent skulle det innebära att man om man uppnår det här målet kommer att återvinna ungefär 100 miljarder dryckesförpackningar, enbart under 2020. Detta åstadkommer man genom att aktivt engagera sig i hela återvinningskedjan, från teknikutveckling, effektiv insamling, sorteringsprogram och en ökad medvetenhet hos konsumenterna.
• Ansvar för källor: Företaget siktar på att öka andelen papper som har certifierats enligt FSC™ (Forest Stewardship Council™) i sina produkter till 100 procent, och att uppnå delmålet 50 procent år 2012. Vid slutet av 2011 kommer antalet FSC-märkta Tetra Pak förpackningar att i det närmaste ha fördubblats från 2010 års nivå, till 16 miljarder.
• Hållbara produkter: Tetra Pak strävar efter att utveckla förpackningsmaterial som tillverkas av 100 procent förnybart material. Deras förpackningar tillverkas redan idag främst av kartong från förnybara källor, träfiber, och Tetra Pak tar viktiga steg mot att öka andelen förnybart material. Företaget har slutit ett avtal med den brasilianska producenten av grön polyetylen, Braskem, för att 2011 lansera lock som innehåller förnybara polymerer som är tillverkade av sockerrör.
”Idag har vi gjort våra miljöambitioner helt klara”, säger Tetra Paks vd, Dennis Jönsson. ”Det här är tuffa mål och de kommer att bli svåra att nå – men vi satsar på innovativt tänkande, branschledande kunskap och äkta engagemang för att nå dem. Vi höjer ribban igen, eftersom miljöresultat är helt avgörande för att vi ska uppnå en hållbar och lönsam tillväxt, och det gäller både för oss och för våra kunder”.
Tetra Pak meddelade tidigare den här månaden att man har uppnått, och i vissa fall överträffat, sina femåriga miljömål, mellan 2005 och 2010.
• Med en förbättrad energieffektivitet och med ökad användning av förnybar energi har företaget minskat sina absoluta koldioxidutsläpp med 12.9 procent samtidigt som man har ökat produktionen med över 23 procent under de fem senaste åren (en relativ minskning på mer än 30 procent), enligt den just släppta oberoende granskningen av resultaten.
• 2010 var mer än 40 procent av den kartong man använder FSC-certifierad, och 8,5 miljarder förpackningar var märkta med FSC:s logotyp.
• Under 2010 återvanns 30 miljarder Tetra Pak förpackningar i världen, vilket var en fördubbling mot 2002, och det innebar att 473 000 ton material kunde användas som värdefull råvara istället för som fyllnadsmassor.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2011-04-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK