Gustavsberg har tilldelats det prestigefyllda priset iF Packaging Award för en innovativ förpackningslösning för WC-stolen Nautic, som lanserades i fjol höst. WC-stolen segrade i kategorin "Sales packaging", där val av material, innovationsgrad, funktionalitet och varumärkesprofilering var avgörande kriterier.
Förpackningen är producerad av Smurfit Kappa och består av en wellpapphylsa med cellplastinredning, som minimerar materialåtgången och gör produkten väl synlig i butik. Förpackningen har ergonomiska handtag, som tillsammans med en emballageviktminskning på 86 procent gör produkten lätt att bära.
Vid utvecklingen av Nautic tog Gustavsberg hänsyn till proffsens krav på att göra förpackningarna lättare att bära och enklare att källsortera för återvinning. Den nu prisbelönta Nautic-förpackningen harmoniserar samtidigt väl med de nya EU-direktiv, som ställer hårdare krav på återvinning och återanvändning av bygg- och rivningsavfall. Idag slängs omkring 3 miljoner ton bygg- och rivningsavfall i Sverige. År 2020 ska minst 70 procent av bygg- och rivningsavfallet kunna återvinnas eller återanvändas. Idag är den siffran 50 procent.
"För oss är det viktigt att kunna bidra till ett mer miljömässigt byggande. Att vi förmått kombinera ergonomi, miljömedvetenhet och samtidigt lyckats utnyttja marknadsföringspotentialen i förpackningen gör oss förstås mycket stolta. Priset delar vi på Gustavsberg med alla involverade; Myra Industriell Design, som skapat Nautic och förpackningen, och Smurfit Kappa Group som producerat förpackningen", säger Stefan Ljung, produktchef på Gustavsberg.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com