Svenskarna vill ha förpackningar, som är lätta att öppna, enligt en undersökning gjord av Grafiska Företagens Förbund i samarbete med Power of Print.
Hela 87 procent av svenskarna, eller nästan 9 av 10, säger sig ha skadat sig på förpackningar, som varit svåröppnade.
I undersökningen om svenska folkets attityd till förpackningar framkom att svenskarna vill ha funktion, design och återvinningsbara förpackningar med liten miljöpåverkan, samtidigt som förpackningarna måste vara lätta att öppna.
"En stor majoritet av svenskarna, 67 procent, ser det som ett irritationsmoment att inte enkelt kunna öppna en förpackning. En ännu större majoritet, hela 87 procent, säger sig till och med ha erfarenhet av att skada sig på svåröppnade förpackningar", säger Maria Wikström på Power of Print.
Många av de kriterier på en bra förpackning, som framkom i undersökningen, passar bra in på pappersbaserade förpackningar, skriver Grafiska Företagens förbund i en pressrelease. Och bland pappersförpackningarna är det mjölkförpackningar av vätskekartong som med 24 procent av rösterna kvalificerar sig som svenskarnas favoritförpackning.
Vätskekartongförpackningen för mjölk är omtyckt av både kvinnor och män, men det skiljer också mellan könen: kraftiga flyttlådor av wellpapp uppskattas mer av män medan kartongförpackningar för skor är favorit hos betydligt fler kvinnor...
----------------------------------------------------------------------------------- Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund och Power of Print. Den baseras på svaren från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1.042 svenskar i åldrarna 18 år och äldre. Datainsamlingen gjordes i form av en digital enkät. De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska folket vad avser kön, ålder och regional spridning.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com