Ramlösas "droppflaska" får ny förpackningsdesign och byter från glas till plast
 

Ramlösas blå droppformade glasflaska har funnits på svenska restaurang- och konferensbord i flera år. Men nu är det dags även för denna trotjänare i Ramlösa-familjen att få nytt utseende.
Från och med första veckan i maj kommer de nya "droppflaskorna" att finnas ute på marknaden och de har inte bara en ny design – de är också tillverkade i PET i stället för glas.
"Den nya profilflaskans innovativa form och den minskade vikten skapar miljöfördelar", säger Henric Byström, PR-chef på varumärkesägaren Carlsberg Sverige.


När Ramlösa nu lanserar en PET-version av den klassiska droppformade flaskan har det flera miljömässiga fördelar. Bland annat har produktionen av en PET-flaska en tredjedels klimatpåverkan jämfört med en glasflaska och den låga vikten gör samtidigt att alla transporter har mindre klimatpåverkan. Dessutom är den nya flaskan anpassad för retursystemet och försedd med pantsymbolen på en krona.  
Den nya profilflaskan behåller delvis den autentiska droppformen, men får också en innovativ design med "kristallmönster" och en vacker kragetikett längst upp på flaskhalsen.
"Den droppformade blå glasflaskan har varit en favorit bland våra kunder i många år och därför var det viktigt för Ramlösa att den nya profilflaskan blev minst lika tilltalande", säger Henric Byström.
Den nya droppflaskan kommer att finnas på restauranger i 33 respektive 80 centiliters PET-flaskor med start vecka 18.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK