Svenska Retursystem AB firar 10 år:
Priser väntar de som hittar "guldlådorna"!
Upphittarna av de speciella "guldreturlådorna", som Retursystem med anledning av 10-års jubileet har skickat ut i dagligvaruhandelns varuflöde, kan förvänta sig fina pris!
Under 10 år beräknas returlådorna ha ersatt 600 miljoner engångsemballage.

I år är det 10 år sedan Svenska Retursystem AB, som ägs till lika delar av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SDH, levererade ut den första returlådan till dagligvaruhandeln.
Strukturförändringen i dagligbranschen från engångsemballage till returemballage är inget annat än en framgångssaga, skriver Retursystem i ett pressmeddelande och uppskattar att efter ett decenniums verksamhet har returlådorna ersatt cirka 600 miljoner engångsemballage.
"Ett imponerande resultat, som bara växer för varje dag. Systemet med returlådor är nu så stort att den årliga besparingen av engångsemballage är över 100 miljoner stycken", säger Conny Swahn, marknadschef på Retursystem.


För drygt 10 år sedan skedde leveranser inom dagligvarubranschen mer eller mindre uteslutande i form av engångsemballage av varierande storlekar och kvaliteter. Butikspersonalen spenderade mycket tid på att hantera och göra sig av med emballaget, efter att de packat upp varorna. DLF tog då tillsammans med SDH ett beslut, som kom att bli ett viktigt steg i miljöarbetet inom hela branschen. Detta var upptakten till uppkomsten av Retursystem och uppdraget blev att ta fram ett system, som bygger på återanvändning och ersätter engångsemballage, vilket skapar förutsättningar för en effektiv varuhantering genom hela varuflödet.
Antalet varukassationer har minskat över tiden i samtliga led, vilket också ger förutsättningar för en lägre miljöbelastning, detta mycket tack vare att enheterna skyddar konsumentprodukterna bättre vilket gynnar alla i varuflödet, inte minst konsumenten som upplever varorna helare och fräschare.
"Vårt fokus ligger på hela varuflödet för att konsumentproduktens resa ut till butik ska bli så effektiv och inte minst så miljöanpassad som möjligt", säger Conny Swahn.
Tack vare returlådorna kan leverantörer förenkla konsumentprodukten utan risk för att den går sönder i varuhanteringen vilket också är ett sätt att minska miljöpåverkan för konsumentprodukten.
"Vi firar 10 år av framgång tillsammans med våra kunder och dagligvarubranschen och har för att symbolisera detta skickat ut några förgyllda returlådor i varuflödet! Den lyckliga upphittaren av en sådan låda vinner ett fint pris!", berättar Conny Swahn.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK