...
Konsumenterna på krigsstigen:
Protest mot oläslig förpackningstext
Ett av många exempel på en förpackning med svår- eller oläsbara text, som hittats i undersökningen. De svårlästa texterna finns oftast på förpackningarnas baksidor. (Bild: Konsumentföreningen Stockholm)

Nu drar kampanjen "Större text, tack!" igång.
">

"Oläsbara texter på förpackningar är ett lagbrott!" Den salvan avlossar Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm, som undersökt läsbarheten på förpackningarna hos sju livsmedelskedjor.
De båda organisationerna startar nu kampanjen ”Större text, tack!” och kräver att handeln, producenter och inköpsansvariga snarast tar sitt ansvar. Att kunna läsa vad det står på förpackningar vad gäller innehåll, näring och tillagning är en nödvändig och självklar rättighet, anser de.


Bokstäverna är små, kontrasterna dåliga, raderna för långa och typsnitten svårlästa – det är resultatet av de båda konsumentorganisationernas undersökning.
"Det har varit enkelt att hitta förpackningstexter, som är svåra eller omöjliga att läsa och det är skamligt och obegripligt att handel och industri så länge i praktiken dolt vad maten och drycken innehåller. Detta ställer till stora problem i konsumenternas vardag, inte minst för alla allergiker. Vi kräver att företagen tar sitt ansvar så att det sker en omedelbar förbättring", säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
De livsmedelskedjor som undersökts är Citygross, ICA, Coop, Willys, Hemköp, Lidl och Vi och varor vars förpackningar undersökts är till exempel drycker, portionsrätter, konserver, torra varor och godis. Bland de producenter som måste ta ett större ansvar för läsbarheten på sina förpackningar nämns Spendrups, Danone, Rydbergs, Coca-Cola och Saltå Kvarn.
"Att det är svårt att läsa vad som står på många förpackningar är ett problem även för konsumenter med normal syn. Det är en lagstadgad rättighet att kunna ta del av innehåll, näring, tillsatser med mera och det är förvånande att många inom livsmedelsbranschen, reklammakare och myndigheter tar så lätt på detta. Nu får det vara nog!", säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på Konsumentföreningen Stockholm.
Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm, som även inlett en kampanj på sina facebook-sidor, kräver nu förpackningar med större storlek på bokstäverna och tydliga kontrastfärger och typsnitt. Vidare kräver de att förpackningarna inte har blänkande material, som försvårar läsningen av innehållsdeklaration, etc. och att inte alltför långa textrader används.
Rapporten med resultaten av organisationernas undersökning skickas nu till livsmedelsindustrin och handeln men även till Livsmedelsverket, som enligt Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm tillsammans med de kommunala tillsynsmyndigheterna måste vidta åtgärder.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK