...
Copenhagen – ett nytt öl med förpackningsdesign anpassad för kvinnor…
 
Copenhagens glasflaska och etikett är designade för att passa smaken hos den moderna kvinnan...

Danska Carlsberg Group lanserar nu ett nytt öl som fått namnet "Copenhagen". Ölet sägs vara det första i en rad av nya ölsorter, anpassade för "den nya generationen öldrickare".
Copenhagen har en förpacknings- och grafisk design, som i första hand ska tilltala moderna kvinnor och även smakmässigt är ölet annorlunda: det har ingen bitter eftersmak utan en balanserad smak, som ska göra det till ett alternativ till vitt vin och champagne...


"Vi kan se att det finns ett antal konsumenter, speciellt kvinnor, som är mycket medvetna om design, när de väljer drycker. Det kan finnas situationer, när de står i en bar och vill att deras drycker ska matcha deras stil och då kan det mycket väl hända att de avstår från att beställa en öl om flaskans design inte tilltalar dem", säger Jeanette Elgaard Carlsson, chef för International Innovation hos Carlsberg.
Det nya ölet Copenhagen kommer först att lanseras i Danmark och därefter i resten av Europa samt Asien. Den globala lanseringen beräknas vara genomförd under nästa år.
Såväl själva ölet som den ljusa glasflaskan och den stilrena etiketten, vilka inspirerats av dansk design, är utvecklade och framtagna i ett samarbete mellan Carlsbergs internationella innovationscentrum och koncernens forskningscentrum i Köpenhamn. Copenhagen har en alkoholhalt av 4,5 volymprocent och är bryggt på vetemalt och ris.
Innan lanseringen har Carlsberg genomfört flera undersökningar, för att utröna hur det nya ölet kommer att tas emot.
"Våra undersökningar i Danmark visar att 98 procent av målgruppen, som är moderna kvinnor och män, upplever Copenhagen som en spännande produkt. Vi vet också att många ungdomar inte är så förtjusta i den bittra eftersmaken av öl och undersökningarna visar att vi i Copenhagen har skapat ett drickbart öl med balanserad smak, som upplevs som ett realistiskt alternativ till vitt vin och champagne", säger Jeanette Elgaard Carlsson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK