...
Nu lanseras ny märkning av garanterat svenskt kött
 

En ny märkning av svenska charkuteriprodukter har nu lanserats. Den nya märkningen "Svenskt Kött" har tagits fram gemensamt av Svenskt Kött, LRF, Scan, ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.
Det nya märket betyder att all köttråvara i produkten garanterat kommer från gris, nöt eller får/lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige samt att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige.
Först ut med att använda den nya märkningen blir City Gross, som ingår i Bergendahlskoncernen.


Sju av tio svenskar vill kunna se på förpackningen att den innehåller svenskt kött. Det skriver branschorganisationen Svenskt Kött, som ägs av Lantbrukarnas Riksförbund, Scan, KLS Ugglarps, Köttbranschens Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och Svenska Fåravelsförbundet, i ett pressmeddelande. Den nya märkningen, som är frivillig, har därför tillkommit för att göra det lättare för konsumenterna att välja produkter från svenska charkuterier.
"Jag är oerhört glad över att vi nu kan lansera svenskmärket. Märkningen är ett stort framsteg, som gör det enklare för konsumenterna att välja svenska produkter, något som gynnar de svenska bönderna", säger Lars-Göran Pettersson förbundsordförande för LRF.
Charkuterivaror, som exempelvis smörgåspålägg, saknar idag ofta ursprungsmärkning. Detta försvårar för konsumenter att urskilja charkuterivaror med svenskt ursprung. Svenskmärket är därför en symbol, som ska möjliggöra aktiva val för konsumenter. Målsättningen är att svenskmärket vid årsskiftet ska finnas på 60 procent av alla charkuteriartiklar, som uppfyller svenskmärkets kriterier.
"Vi ser detta som en nystart för svenskproducerat kött i charkdisken och vi hoppas att det kan innebära början till en vändning för djurbönderna. Märkningen står för 100 procent svenskt kött från gård till bord", kommenterar Maria Forshufvud, VD för branschorganisationen Svenskt Kött.
Den nya märkningen beräknas bli vanlig i svenska butiker under hösten, men redan nu finns de första "Svenskt Kött"-märkta produkterna ute i handeln. Det är Bergendahlsägda City Gross som i dagarna försett sitt eget varumärke "Favorit Bacon" med märket.
"Märkningen är bra eftersom den gör det lättare för konsumenter att göra medvetna val av charkuterier med svenska råvaror. Vi tycker att allt som gynnar svenska råvaror är av godo", säger Peter Lund, VD på Bergendahls Food.
Märket "Svenskt Kött" ägs av organisationen Svenskt Kött och märket registrerades i april i år. Svenskt Kött tillhandahåller märket åt tillverkare av kött- och charkuteriprodukter som uppfyller märkets kriterier och anslutna företag offentliggörs på Svenskt Kötts hemsida. Företag, som bryter mot de undertecknade villkoren för svenskmärket, avregistreras och förs in på en separat, offentlig lista, som finns på webbplatsen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK