...
EU-regler tvingar Ramlösa ändra sin etikettmärkning
Ramlösa med fruktsmak är inte längre ett "naturligt mineralvatten"...

Carlsberg Sverige, som äger varumärket Ramlösa, tvingas ändra texten på alla etiketter på flaskor och burkar innehållande Ramlösa som smaksatts med fruktarom eller liknande.
Det är resultatet av ett beslut, som fattats av miljöförvaltningen i Helsingborg, den kommun där den välkända hälsokällan finns och där också Ramlösafabriken är belägen.
Bakgrunden till beslutet är ett klagomål, som inkommit till miljöförvaltningen, där anmälaren påtalar att beteckningen "naturligt mineralvatten" enligt EU-regler inte kan användas på sådana Ramlösa-produkter, som är smaksatta med fruktsmaker eller liknande...


Enligt hd.se menar anmälaren att beteckningen "naturligt mineralvatten" är förvillande och att beskrivningen för naturligt mineralvatten förlorar sin innebörd, när deklarationen av aromämnen i de smaksatta produkterna inte särskils tydligt från det unika vattnet.
Och miljöförvaltningen i Helsingborg håller med anmälaren och bedömer att Ramlösas etikettsbeskrivning går stick i stäv med gällande lagstiftning. Därför måste man nu förtydliga texten i etiketterna på sina smaksatta produkter.
"När det naturliga mineralvattnet smaksätts så blir det egentligen som vilket bordsvatten som helst. Och beskrivningen av naturligt mineralvatten är väldigt hårt reglerat i EU-förordningen och den svenska lagstiftningen kring livsmedel", säger Cecilia Lundberg, chef för miljöförvaltningens livsmedelsavdelning, till hd.se
Från Carlsberg Sveriges sida framhåller man att man vill vara så tydliga som möjligt vad gäller innehållsdeklarationerna på företagets produkter.
"Om miljöförvaltningen eller konsumenter anser att vi inte är tydliga, så ska vi så klart justera det", säger Henric Byström, pressansvarig på Carlsberg Sverige.
Den ändring, som nu blir aktuell på Ramlösa-etiketterna på de smaksatta Ramlösa-varianterna, blir inte av det större slaget, men nog så viktig för att EU-regler och svensk livsmedelslagstiftning ska följas. I princip innebär ändringen att den tidigare märkningstexten, som nu lyder "Naturligt mineralvatten, kolsyrat och smaksatt med naturlig arom av (namnet på tillämplig fruktarom)" kommer att ändras till: "Smaksatt och kolsyrat vatten. Ingredienser: naturligt mineralvatten, kolsyra, naturlig (frukt)arom".


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-05-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK