På mässor är det normalt att företag visar upp sig inför förhoppningsfulla och jobbsugna ungdomar, men på pågående mässan Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg är det precis tvärtom: där visar över 100 högskolestudenter upp sina examensarbeten och inviterar företag, som de tycker verkar intressanta som framtida arbetsgivare.
Över 100 mastersstudenter från Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg samt Logistikhögskolan har nappat på mässans erbjudande om att medverka i en rekryteringssatsning, som är helt unik i sitt slag. Studenterna, samtliga med logistikinriktning, avslutar sin utbildning i vår och under mässan som pågår 25 – 27 maj ställer de på det speciella Rekryteringstorget ut posters med sina examensarbeten och finns dessutom tillgängliga för korta, individuella möten med representanter för företag, som de själva bjudit in och ansett intressanta som eventuella framtida arbetsgivare.
En av utställande studenterna är Maria Syversen från Logistikprogrammet vid Handelshögskolan i Göteborg.
"Mässan kommer väldigt lägligt med tanke på att utbildningen snart är slut. Då känns det bra att få kontakt med arbetsgivarna direkt", säger hon.
Jan Nilsson, mässansvarig för Logistik & Transport, är initiativtagare till den "omvända" rekryteringssatsningen:
"För näringslivet handlar det om att investera i framtiden. Oavsett vilken bransch man verkar i får logistikfrågorna en allt större roll. Vi ser mässan som ett lysande tillfälle att gifta samman akademi och näringsliv: här serverar vi på ett bräde de skarpaste hjärnorna, framtidens logistikspecialister", säger han.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com