Skanem utvecklar "Superpeel"-etikett till svenska kosmetikaföretaget Oriflame
Skanems nya "Superpeel"-etiektt består av ett enda lager med tryck på båda sidor. Slutanvändaren kan lossa etiketten och läsa de båda sidornas text och sedan fästa etiketten igen.

Norska etikettkoncernen Skanem har tillsammans med sin svenska storkund, multinationella kosmetikaföretaget Oriflame, utvecklat vad man kallar en "superpeel" etikettlösning, som är en ny typ av avdragbar etikett.
De nya "Superpeel"-etiketterna, som ska finnas på Oriflames plast- och glasflaskor, tuber, aerosolbehållare, etc., kan ha tryck på båda sidor av etiketten, vilket ger utrymme för mer information, trots att endast ett etikettlager används.


Eftersom Oriflames produkter säljs till ett stort antal länder, är företaget tvingat att ha information på flera språk på sina förpackningar.
"Detta kräver i många fall så kallade ´peel-and-read´-etiketter med två eller tre lager och ända upp till fem sidor med text, men nu kan Oriflame genom att redigera och ´trycka ihop´ texten i många fall få rum med den på de två sidorna som Superpeel-etiketten erbjuder", säger Brian Olesen, internationell key account manager hos Skanem.
Den nya etiketten utvecklades genom ett samarbete mellan Skanems etikettenhet i polska Poznan och Oriflames förpackningsansvariga och resultatet blev en avdragbar enskiktsetikett med tryck på båda sidor, men som samtidigt har en "hängare", som är fäst permanent till den aktuella flaskan, tuben eller burken. Genom att lossa på etiketten kan konsumenten läsa den tryckta texten på båda sidorna, samtidigt som den permanenta infästningen gör att etiketten inte faller av och slarvas bort. När kunden läst den tryckta informationen kan han eller hon enkelt fästa etiketten på sin plats igen.
"Man kan ju säga att det här är en sorts ´peel-and-read´-lösning, men vi tror det är första gången en sådan etikett endast består av ett lager och inte flera sidor, som vecklas ut, vilket är det normala", berättar Brian Olesen.
Den nya etikettlösningen ska nu i juni testas på ett par utvalda Oriflame-produkter och sedan hoppas man kunna använda konceptet på hela Oriflames produktutbud.
"Nästa steg blir sedan att utveckla en tvåskikts ´Superpeel´-etikett, som alltså skulle få fyra sidor med tryck!", säger Brian Olesen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-06-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Kemteknisk Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK