Globala glasförpackningsjätten Owens-Illinois (O-I) startar nu en världsomspännande kampanj för att öka intresset för och kunskapen om glas som förpackningsalternativ för livsmedels- och dryckesprodukter.
"Glass Is Life" heter kampanjen, där O-I:s har samlat "glasälskare" från hela världen för att föra fram glasets fördelar.
"Som den ledande tillverkaren av vad vi menar är de renaste och mest hållbara förpackningarna är O-I exalterade över att få driva en kampanj, som ska visa på glasförpackningarnas unika egenskaper och få varumärkesägarna att återvända till glaset", säger O-I:s VD och koncernchef Al Stroucken.
Ett stort antal företagsledare, varumärkeschefer, miljöansvarige, designers och andra har slutit upp bakom O-I:s kampanj för att uttrycka sin passion för glas. Bland namnen kan nämnas Stefano Agostini, som är VD för välkända bordsvattnet San Pellegrino, Zefferino Monini, VD för olivoljeproducenten Monini, och miljöprofilen Celine Cousteau, barnbarn till välkände havsbiologen och miljökämpen Jacques Cousteau, som säger att hon föredrar glas eftersom det är ett naturligt material.
"Våra omfattande undersökningar visar att det finns en stark efterfrågan på glasförpackningar från konsumenternas sida, men marknaden återspeglar inte denna efterfrågan på ett korrekt sätt. Nu vill vi påverka livsmedelsindustrins förpackningsansvariga genom att visa kraften och styrkan hos glas som material", säger Al Stroucken.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com