...
Rekordmånga etikettbidrag deltog i årets Finat-tävling
 
Marzek Group fick specialpris för sin illusoriska ormetikett.
Pago International vann klassen för bästa etikettryck.

Finat, den internationella sammanslutningen av tillverkare och användare av självhäftande etiketter, har utsett vinnarna i den 31:a upplagan av organisationens globala etikettävling.
Årets tävling lockade rekordmånga deltagare, speciellt inom kategorin "marknadsförare och slutanvändare" där mer än 200 bidrag anmäldes till tävlingen. Sammanlagt tävlade 360 bidrag från 50 länder.
Det mest prestigefyllda priset – "Best in Show" – tilldelade juryn USA-företaget Collotype Labels för deras etiketter till vinsortimentet "Kenwood Artist Series" (bilden t.h.).


Den vinnande etiketten från Collotype imponerade stort på Finat-juryn.
"En tekniskt utmärkt etikett som har ett nästan eteriskt utseende och som återger den avbildade personen hudtoner med stor finkänslighet. Etiketten har ett gammaldags utseende som för tankarna till teatern och den har just den dramatisk som behövs för att fånga konsumentens uppmärksamhet på butikshyllan", sade juryns ordförande Tony White.
Ett specialinstiftat "Juryns Pris" tilldelades österrikiska Marzek Group, som tillverkat den "slingrande" Hirschmugl-etiketten, som när den appliceras på en flaska ger intryck av en orm, som slingrat sig runt flaskan!
Juryn fastnande speciellt för den ovanliga designen, som kräver en exakt stansning av etikettens konturer, samt det "glittriga" trycket som återspeglar ormskinnets lyster.
Av priserna i övriga kategorier kan nämnas schweiziska Pago International som vann för bästa tryck med sina "feminina" etiketter för de malvadoftande badprodukterna "Just Malve – Mauve Bath" och franska Stratus Packaging som tog hem klassen "icke-självhäftande etiketter" med en flexotryckt sleeve, avsedd för en förpackning med löksoppa.
"Årets tävling innehöll 360 bidrag från 50 länder, vilket är en ökning med elva procent jämfört med föregående års tävling", berättade Tony White, som basade över en jury som bland annat innehöll etikett- och förpackningsdesignexperter från Turkiet, Schweiz, Italien och Holland.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-06-20

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK