Den finska whiskyn Teerenpeli Single Malt Whisky har lanserats med en ny ytterförpackning, där ytmaterialet i den slående wellförpackningen består av Kemiart Brite, en obestruken white top-liner från M-real Consumer Packaging.
Förpackningsdesignen för den finska whiskyn är resultatet av ett samarbete mellan Design Foundation Finland och Lahti Institute of Design, där formgivarna fick fria händer att skapa ett attraktivt och tydligt ekologiskt koncept.
Designprojektet leddes av Ville Korhonen, grafisk designer vid Design Foundation Finland, och han var ansvarig för såväl grafisk design som förpackningens utseende och känsla, och att få den i produktion.
"Förpackningen för Teerenpelis single malt whisky har en unik struktur och konceptet hjälper denna sällsynta produkt, finsk whisky, att skilja sig från konkurrenterna. Förpackningen framhäver den stilfulla flaskan och den värdefulla produkt, whisky av hög kvalitet, som den innehåller", säger Matti Turpeinen, projektledare vid Design Foundation Finland.
De ingående linerarken har tryckts i offset, varmfolierats och sedan laminerats på E-flute ark. Förpackningarna har tillverkats vid Stora Enso Packagings anläggning i Ruovesi.
"Förpackningens produktionsprocess består av flera steg. Vi valde Kemiart Brite som ytmaterial, eftersom dess jämna kvalitet ger bättre kontroll av processen. Obestruken Kemiart Brite förstärker det avsedda budskapet om återvinning och miljövänlighet. Slutprodukten kräver en förpackning, som har styrkan hos en liner baserad på primärfiber", förklarar Juha Isomäki, produktionsansvarig vid Stora Enso Packaging.
Även från varumäreksägaren Teerenpelis sida är man mycket nöjda med förpackningen för den finska whiskyn.
"Teerenpelis kärnvärden är finska rötter, ekologi och återvinning, vilket förpackningen framhäver på ett fint sätt. Förpackningens unika genuinitet är mycket tilltalande för konsumenter", säger Anssi Pyysing, VD för Teerenpeli.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com