...
Finsk whisky (!) lanseras med wellförpackning från M-real
Ytterförpackningen till finska Teerenpelis single malt whisky består av wellpapp med en white- top-liner från M-real.

Den finska whiskyn Teerenpeli Single Malt Whisky har lanserats med en ny ytterförpackning, där ytmaterialet i den slående wellförpackningen består av Kemiart Brite, en obestruken white top-liner från M-real Consumer Packaging.
Förpackningsdesignen för den finska whiskyn är resultatet av ett samarbete mellan Design Foundation Finland och Lahti Institute of Design, där formgivarna fick fria händer att skapa ett attraktivt och tydligt ekologiskt koncept.


Designprojektet leddes av Ville Korhonen, grafisk designer vid Design Foundation Finland, och han var ansvarig för såväl grafisk design som förpackningens utseende och känsla, och att få den i produktion.
"Förpackningen för Teerenpelis single malt whisky har en unik struktur och konceptet hjälper denna sällsynta produkt, finsk whisky, att skilja sig från konkurrenterna. Förpackningen framhäver den stilfulla flaskan och den värdefulla produkt, whisky av hög kvalitet, som den innehåller", säger Matti Turpeinen, projektledare vid Design Foundation Finland.
De ingående linerarken har tryckts i offset, varmfolierats och sedan laminerats på E-flute ark. Förpackningarna har tillverkats vid Stora Enso Packagings anläggning i Ruovesi.
"Förpackningens produktionsprocess består av flera steg. Vi valde Kemiart Brite som ytmaterial, eftersom dess jämna kvalitet ger bättre kontroll av processen. Obestruken Kemiart Brite förstärker det avsedda budskapet om återvinning och miljövänlighet. Slutprodukten kräver en förpackning, som har styrkan hos en liner baserad på primärfiber", förklarar Juha Isomäki, produktionsansvarig vid Stora Enso Packaging.
Även från varumäreksägaren Teerenpelis sida är man mycket nöjda med förpackningen för den finska whiskyn.
"Teerenpelis kärnvärden är finska rötter, ekologi och återvinning, vilket förpackningen framhäver på ett fint sätt. Förpackningens unika genuinitet är mycket tilltalande för konsumenter", säger Anssi Pyysing, VD för Teerenpeli.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-06-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Well Well

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK