Klassiska ölet Budweiser har fått helt ny förpackningsdesign. Det nya utseendet finns på såväl burkar som på sekundärförpackningar i form av multipack och sexpacks.
Den nya förpackningsdesignen är uppbyggd kring Budweisers logotyp i form av en röd fluga, vilken nu fått en framträdande roll på förpackningarna. På förpackningen finns förstås också Budweisers slogan "King of Beers" och moderbolaget Anheuser-Buschs medaljong.
Det är tolfte gången sedan Anheuser-Busch började sälja Budweiser på burk år 1936, som ölburken får ny design. Som ses på bilden ovan, så skiljer sig den nya grafiska designen väsentligt från hur Budweisers ölburkar sett ut de senaste åren.
"Den nya visuella identiteten är ett av flera steg i vår strävan att förstärka Budweisers roll som det verkligt globala ölmärket. Det nya förpackningsutseendet kommer att stärka Budweiders band till sina konsumenter världen över", säger Frank Abenante, ansvarig för varumärken hos Anheuser-Busch.
Budweisers nya förpackningar har börjat distribueras i USA under den här sommaren och kommer att finnas på alla globala marknader innan årets utgång.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com