...
Interaktiv flingförpackning ger dig videofilm till frukost!
 

Multinationella livsmedelsföretaget Kellogg´s har nu börjat med så kallat interaktiva förpackningar, där konsumenterna genom att skanna av tryckta QR-koder (Quick Response) på förpackningarna med en mobiltelefon av "smart phone"-modell kopplas upp till en videokanal på Internet.
De första förpackningarna, som försetts med QR-koder, är frukostflingorna Crunchy Nut (bilden), där den interaktiva kampanjen "It´s Morning Somewhere" lanserades tidigare i år.


Kellogg´s varumärkesdirektör Yuvraj Arora, säger, enligt FoodProductionDaily.com, att man valde produkten Crunchy Nut som testprodukt för QR-kampanjen eftersom de flesta av produktens konsumenter är män och män ofta är sysselsatta med sina smarta telefoner...
Testerna med interaktiva förpackningar med QR-koder har Kellogg´s utvecklat tillsammans med USA-baserade företaget Augme Technologies. Förutom att konsumenternas via QR-koder kan se speciella promotionvideos för Kellogg´s kan konsumenternas olika knapptryckningar och val även registreras och ge underlag för att skapa konsumentprofiler och i förlängningen anpassa och utveckla Kellogg´s produktutbud.
"Förpackningen med frukostflingor är ett perfekt medium för interaktiv uppkoppling via QR-kod, eftersom den finns till hands vid frukostbordet i flera minuter och ofta står mitt framför ögonen på konsumenten", säger David Apple vid Augme Technologies till BakeryandSnacks.com
Hittills har QR-kampanjen varit en stor framgång för Kellogg´s i USA och man planerar redan att införa liknande kampanjer för andra av bolagets frukostprodukter.
Augme Technologies säger att man planerar att bygga upp liknande interaktiva plattformar med andra livsmedelsföretag i USA.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-08-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Livsmedel Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK