...
Sverige ligger i EMV-ligans bottenskikt trots stadigt ökande försäljningsandelar
De svenska livsmedelskedjorna ökar sitt utbud av egna varumärken – här representerat av några av Axfoods Garant-produkter  – men ur ett europeiskt perspektiv är andelen EMV fortfarande låg i Sverige. (Foto: Axfood)

Mängden egna varumärken (EMV) ökar stadigt hos de svenska livsmedels- och dagligvarukedjorna, men sett ur ett europeiskt perspektiv ligger Sverige fortfarande på efterkälken, när det gäller andelen EMV i den totala försäljningen. Det skriver market.se och hänvisar till årets utgåva av Private Label Yearbook, som The Nielsen Company tagit fram på uppdrag av branschorganisationen Private Label Manufacturers Association (PLMA).
År 2010 ökade andelen EMV i den svenska försäljningen till 25,9 procent, men det placerar oss bara på 15:e plats bland 20 europeiska länder, vilkas EMV-andelar PLMA redovisar.


Enligt PLMA:s rapport ökade andelen EMV-varor i 18 av de 20 undersökta länderna i fjol. Mest ökade försäljningsandelarna i Grekland, Polen, Spanien och Tjeckien, medan Danmark och Storbritannien uppvisade minskade EMV-andelar, om än endast med 0,1 respektive 0,2 procent.
Den svenska EMV-ökningen i fjol var blygsam: andelen egna varumärken i våra livsmedelsbutiker ökade från 25,7 till 25,9 procent. Efter oss i "Topp 20"-listan ligger Grekland, Polen, Tjeckien, Italien och Turkiet och i tre av dessa ökar som nämnts EMV-delen kraftigt, varför det finns risk att Sverige hamnar ännu längre ner på listan.Till de länder, som har högst andel EMV bland livsmedel och dagligvaror, hör Schweiz, Spanien och Storbritannien, vilka samtliga har EMV-andelar som är dubbelt eller nästan dubbelt så höga som i Sverige.
Så här ser andelen EMV ut i de 20 länderna enligt PLMA:s redovisning:

  • Schweiz 52,6 %
  • Spanien 48,6 %
  • Storbritannien 46,7 %
  • Portugal 41,7 %
  • Belgien 39,3 %
  • Österrike 38,4 %
  • Tyskland 36,9 %
  • Frankrike 36,0 %
  • Finland 30,2 %
  • Ungern 28,5 %
  • Slovakien 28,4 %
  • Danmark 27,4 %
  • Norge 27,2 %
  • Nederländerna 27,0 %
  • Sverige 25,9 %
  • Tjeckien 25,2 %
  • Polen 24,1 %
  • Grekland 21,8 %
  • Italien 19,1 %
  • Turkiet 16,0 %


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-08-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK