Mängden egna varumärken (EMV) ökar stadigt hos de svenska livsmedels- och dagligvarukedjorna, men sett ur ett europeiskt perspektiv ligger Sverige fortfarande på efterkälken, när det gäller andelen EMV i den totala försäljningen. Det skriver market.se och hänvisar till årets utgåva av Private Label Yearbook, som The Nielsen Company tagit fram på uppdrag av branschorganisationen Private Label Manufacturers Association (PLMA).
År 2010 ökade andelen EMV i den svenska försäljningen till 25,9 procent, men det placerar oss bara på 15:e plats bland 20 europeiska länder, vilkas EMV-andelar PLMA redovisar.
Enligt PLMA:s rapport ökade andelen EMV-varor i 18 av de 20 undersökta länderna i fjol. Mest ökade försäljningsandelarna i Grekland, Polen, Spanien och Tjeckien, medan Danmark och Storbritannien uppvisade minskade EMV-andelar, om än endast med 0,1 respektive 0,2 procent.
Den svenska EMV-ökningen i fjol var blygsam: andelen egna varumärken i våra livsmedelsbutiker ökade från 25,7 till 25,9 procent. Efter oss i "Topp 20"-listan ligger Grekland, Polen, Tjeckien, Italien och Turkiet och i tre av dessa ökar som nämnts EMV-delen kraftigt, varför det finns risk att Sverige hamnar ännu längre ner på listan.Till de länder, som har högst andel EMV bland livsmedel och dagligvaror, hör Schweiz, Spanien och Storbritannien, vilka samtliga har EMV-andelar som är dubbelt eller nästan dubbelt så höga som i Sverige.
Så här ser andelen EMV ut i de 20 länderna enligt PLMA:s redovisning:
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com