I love Eco-sortimentet ökade med 27 %
Förpackningarna med ICA:s egna ekologiska sortiment "I love Eco" blir allt populärare hos kunderna.

ICA:s ekologiska sortiment fortsätter öka i försäljning. Första halvåret 2011 steg försäljningen av ICA:s eget varumärke "I love Eco" med 27 procent och den totala försäljningen av ekologiskt inom ICA gick upp med 7 procent. Allra mest ökar produkter som nötkött och färska kryddor. Det skriver ICA i ett pressmeddelande.
"Vi märker att våra kunder efterfrågar allt fler ekologiska alternativ och en ökning på hela 27 procent inom ´I love Eco´ givetvis glädjande", säger Maria Smith, miljöchef på ICA Sverige AB.


Liksom tidigare år står produkter som mjölk, fil och naturell yoghurt för största andelen av ICA:s ekologiska försäljning. Nytt för 2011 är att nötkött ökar mest. Totalt har ett tjugotal produkter tillkommit inom varumärket "I love Eco" under första halvan av 2011.
"Eftersom alla ICA-butiker i Sverige ägs och drivs av egna handlare köper många butiker in ytterligare ekologiska varor på egen hand, ofta från lokala aktörer. Det gör att många butiker har ett ännu större utbud av ekologiskt än vad som finns hos ICA centralt", berättar Maria Smith.
Även om ICA:s ekologiska sortiment stadigt visar ökande försäljningssiffror, så är andelen ekologiska produkter i ICA:s totala sortiment fortfarande litet och uppgår i dagsläget till tre procent.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-08-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK