Efter uppköpet i somras:
Kavli och Druvan slås ihop till ett företag
Kavli - känt bl a för sin majonäs - köpte Druvan tidigare i år och nu slås de båda företagen samman till ett.

Som packnyheter.se tidigare meddelat (läs här) har livsmedelsföretaget Kavli köpt upp skånska företaget Druvan, välbekant bland annat för ättiksprit, senap, rapsolja, dressingar, mm.
Nu skriver Kavli i ett pressmeddelande att man fullföljer köpet genom att slå samman de båda företagen till ett, vilket kommer att drivas vidare med gemensam organisation och under namnet Kavli.
Det nya gemensamma företaget ska börja verka den 1 januari 2012.


Genom att arbeta i ett företag får Kavli en mer effektiv intern administration, samtidigt som företaget förstärker sin marknadsorganisation, skriver man i pressmeddelandet.
Tillverkningen av de båda företagens produkter kommer även i fortsättningen att ske på dagens aktuella anläggningar i Eslöv och Älvsjö och samtliga varumärken kommer att behållas. Kundbearbetning kommer att ske via tre regioner med bas i Stockholm, Malmö och Göteborg. Dessutom utvecklar Kavli en satsning på Key Account Managers utifrån de olika behoven som finns inom retail, respektive inom F&S/Industri.
"Genom att vi fusionerar Kavli och Druvan skapar vi ett betydligt starkare företag, där vi tar tillvara det bästa ur varje bolag. Målsättningen är att vi genom en effektivare organisation ska förbättra vårt erbjudande till kunder och konsumenter genom bland annat ökade resurser för produktutveckling, innovation och säljbearbetning", säger Gerhard Bley, VD för det sammanslagna företaget.
Sammanslagningen kommer dock inte att ske helt smärtfritt, sett ur personalsynpunkt. En "övertalighet" på 15 personer uppstår inom administration och säljkår hos Kavli och Druvan och Kavli har inlett MBL-förhandlingar om dessa förändringar.
"Nya" Kavli får en omsättning på cirka 700 miljoner kronor och omkring 200 anställda. Företaget beräknas också få större resurser att satsa på innovation och produktutveckling och på en starkare marknadsbearbetning.
Produktsortimentet kommer att bestå av bland annat egentillverkade livsmedel som mjukost, majonnäs, dressing, smörgåskaviar, senap, såser, dressingar, ättikssprit, rapsolja och vinäger samt importerade livsmedel som gryner, bulgur, couscous och inlagda grönsaker.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-09-06

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK