Metallförpackningsföretaget Ball Packaging Europe har utvecklat en ny dryckesburk i stål till läskedryckskoncernen Pepsi. Den nya burken, som fått namnet "Handy Can", rymmer 25 centiliter och kännetecknas av att den är kortare och mer kompakt än andra "slimmade" 25-centilitersburkar.
Den nya burken lanseras nu i september i Storbritannien av Pepsi och brittiske läskedryckstillverkaren Britvic med produkterna Pepsi, Pepsi Max och Diet Pepsi.
Fyllvolymen 25 centiliter blir allt vanligare inom dryckesburkssegmentet och hittills har burkarna för denna volym kännetecknats av att de varit "slimmade" dvs. smala och höga, som exempelvis Balls "Sleek Can". Men nu bryter Ball den trenden med "Handy Can", som har samma burkdiameter som traditionella 33- och 50-centilitersburkar, men är betydligt mindre på höjden.
Den kompakta formen på "Handy Can" gör enligt tillverkaren att den passar bra såväl i handen som att packas och förvaras i handväskan eller picknickkorgen.
Den nya burken kommer att säljas med allt från 10 till 36 burkar i lättburna multipack tillverkade i kartong.
"Från våra undersökningar vet vi att konsumenterna köper efter antalet burkar i en multipack. Ju fler burkar i multipacken – desto fler konsumtionstillfällen och desto fler personer kan dela på samma multipack", säger Noel Clarke, brand controller hos Britvic.
Den nya stålburken har utvecklats i ett nära samarbete mellan Ball och Britvic. Båda företagen investerade gemensamt i maskinjusteringar och utrustning vid Balls produktionsanläggning i Rugby. Eftersom Britvic har sin anläggning alldeles intill förbands de båda fabrikerna med en tunnel, vilket inte bara har underlättat transporter och samarbete utan också gör att "Handy Can"- konceptet får en låg klimatpåverkan och ett litet koldioxidavtryck.
Även om de traditionella 33- och 50-centilitersburkarna fortfarande dominerar dryckesburksmarknaden, så växer andelen burkar i andra storlekar och former stadigt. År 1993 hade de traditionella burkarna 93 procent av burkförsäljningen på den europeiska marknaden och blott nio andra "udda" format delade på de resterande sju procenten. År 2009 hade marknadsandelen för de traditionella burkarna sjunkit till 84 procent och ett stort antal burkar med olika volymer och former svarade för de övriga 16 procenten.
Att det i dag finns burkar med så många olika fyllvolymer och former beror till stor del på att EU har slopat reglerna för vilka volymer och storlekar som ska gälla för drycker (frånsett vin och sprit). Detta har lett till att många dryckestillverkare hittat egna volymer och utvecklat egna unika burkar. Framförallt är det burkar med små volymer, som kommit fram på marknaden, sedan konsumentundersökningar visat att många konsumenter, speciellt kvinnor, uppskattar att det finns alternativa burkstorlekar med mindre volymer.
"Individuella burkstorlekar är ett sätt för dryckestillverkarna att skilja ut sig från mängden och stå fram på butikshyllorna", säger Geoff Courtney, försäljningschef hos Ball Packaging Europe.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com