...
Euro Shopper försvinner från ICA och ersätts av nya lågprisvarumärket Basic
ICA:s nya lågprisvarumärke Basic har redan börjat lanseras ute i butikerna och innan årsskiftet ska det omfattas av 250 artiklar.

Varumärket Euro Shopper försvinner nu från de svenska ICA-butikerna och ersätts med ett nytt lågprisvarumärke, som fått namnet Basic. Det skriver ICA i ett pressmeddelande.
Försäljningen av Euro Shopper har inte motsvarat förväntningarna och därför har ICA sett över och rensat i produktsortimentet och istället skapat ett eget lågprissortiment under ett nytt och eget varumärke.
ICA Basic har fått en grafisk design där röda namnfält på vit botten dominerar förpackningarna.


Innan årsskiftet ska ICA Basic bestå av 250 artiklar och i första skedet, som redan inletts, kommer 160 produkter att lanseras i butikerna under det nya namnet.
"Vi gör lanseringen av vår nya produktlinje ICA Basic i ett läge, när pris har blivit allt viktigare för våra kunder. För att bättre möta denna trend behöver vi förnya vårt lågpriserbjudande", säger Nina Jönsson, sortiments– och inköpsdirektör på ICA.
ICA Basic bygger på en del av varorna inom varumärket Euro Shopper men ICA har sett över sortimentet, rensat bort produkter och tagit bort tillsatsen glutamat.
"Försäljningen av Euro Shopper har inte motsvarat förväntningarna och därför fasar vi successivt ut det och ersätter det med ett eget lågprissortiment", säger Nina Jönsson.
Basic-produkterna är ICA:s billigaste varor. De köps in tillsammans med flera andra livsmedelsföretag i Europa och det är tack vare de stora mängderna, som man kan pressa priserna rejält.
"Samtidigt kan vi ställa krav på leverantörerna så att de uppfyller våra riktlinjer för kvalitet och matsäkerhet", säger Nina Jönsson.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-09-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK