...
Fazer lyssnar till kritiken:
Ändrar 50-årig förpackningsdesign som nu kan uppfattas som rasistisk
Kinesen med rishatt och sneda ögon kommer att försvinna från förpackningarna till Fazers Kina-godis.

I ett halvt sekel har förpackningarna till godistillverkaren Fazers "Kina"-godis haft en stiliserad bild av en kines på framsidan. Men nu kommer Fazer att ändra på förpackningen, sedan flera konsumenter hört av sig och kritiserat bilden, som man anser är rasistisk och diskriminerande.
"Vi har tagit till oss av de synpunkter, som vi har fått och kommer att ändra förpackningen", säger Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer till Helsingborg Dagblad.


Det hela började med att journalisten Patrik Lundberg, som själv har sina rötter i Ostasien, i en krönika i HD skrev att han tyckte att förpackningen eller snarare dess grafiska illustration var rasistisk.
"Att skämta om och skratta åt asiater tycks vara den enda rasism som kan gå obemärkt förbi. Det räcker att stretcha ögonen med fingrarna eller säga L i stället för R, så kiknar publiken av skratt. ... Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla. Inte ett dugg bättre än Nogger black, glassen som gav upphov till ramaskri och fick dras tillbaka", skrev han bland annat i sin krönika.
Patrik Lundbergs krönika gav upphov till en läsardebatt kring rasism och diskriminering samt ett försvarligt antal samtal till Fazers kundtjänst. Och nu har alltså Fazer tagit till sig kritiken och kommer att ändra på förpackningsdesignen. Exakt hur den nya förpackningen kommer att se ut kan man dock inte upplysa om i dagsläget.
Upphovsmannen till uppståndelsen kring Fazers Kina-godis tycker att det är bra att Fazer lyssnat på kritiken.
"Jag har själv inte aktivt kontaktat Fazer, men jag är glad att andra har gjort det. Det är bra att Fazer tog till sig av kritiken. Alla har rätt att ändra sig", säger Patrik Lundberg till HD.
Kina-godiset skapades av dåvarande varumärkesägaren Mazetti i Malmö redan 1961 och förpackningen har alltid prytts av en stiliserad illustration av en kines. Men det som ingen reagerade på för 50 år sedan, anses kanske inte lika gångbart i dag, när rasism och diskriminering är ämnen som engagerar den stora massan.
Förresten är det inte första gången Fazer ändrar en gammal förpackningsdesign: för drygt tre år sedan beslöt man att byta illustration på förpackningarna till sina lakritsstänger sedan kritik till och med från EU-parlamentariker framförts mot den stilistiska bild av ett svart barn med stora röda läppar, som funnits på förpackningarna i 80 år... (läs här).


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-09-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK