Korsnäs designtävling PIDA, Packaging Impact Design Award, arrangeras i år för sjunde året i rad. Europeiska designstudenter tävlar om att formge framtidens förpackningar i såväl form som funktion. Den 4 oktober utses de svenska vinnarna i PIDA Sweden 2011 på Fotografiska i Stockholm.
Temat för PIDA 2011 är ”The Silent Salesman”. Uppgiften är att designa en förpackning till en exklusiv konsumentprodukt med utgångspunkt från kartongmaterialet Korsnäs White. Form, funktion, material, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet är viktiga delar som de tävlande måste ta hänsyn till för att skapa en vinnande lösning. Prisern delas ut i flera olika kategorier och juryn består av representanter från förpackningsindustrin, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning.
PIDA lockar varje år ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby grafiska och Nackademin.
"Målet med PIDA är att skapa ett forum där studenter och industri möts. För oss på Korsnäs handlar det om att föra en långsiktig dialog med framtidens designers och driva utvecklingen av förpackningar framåt. För studenterna är tävlingen en chans att visa framfötterna för potentiella arbetsgivare", säger Agneta Rognli,.Manager Business Communication på Korsnäs.
De svenska finalbidragen ställs ut på Fotografiska den 4 oktober, dagen innan Pack & Emballage Stockholm arrangeras på Stockholmsmässan. Vinnarna offentliggörs på plats klockan 17.30.
Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com