Som framgår av notisen ovan tilldelades alltså Ramlösas premium PET-flaska den högsta utmärkelsen i årets upplaga av förpackningstävlingen Pentawards. Flaskan har utvecklats av svenska innovations- och designbyrån NINE, där Billerud är huvudägare, på uppdrag av varumärkesägaren Carlsberg.
"Vi är oerhört glada över priset. Det visar att NINE är en intressant innovationspartner för varumärkesägare, som förstått vikten av förpackningen som konkurrensmedel", säger Jon Haag (bilden), VD på NINE.
NINE fick uppdraget av Carlsberg Sverige att utreda och identifiera en ny och smartare förpackning i ett annat material än glas. Premiumversionen av Ramlösa är i första hand avsedd för utvalda restauranger, barer och nattklubbar. I förutsättningarna för uppdraget låg att den nya förpackningslösningen skulle bibehålla den permiumkänsla, som föregångaren, den droppformade blå glasflaskan, ingett och förmedla värdet av den ikonmärkta produkten till konsumenterna.
Designprocessen tog cirka ett års tid och var initialt ett samarbete med No Picnic. Den nya förpackningen lanserades framgångsrikt i maj i år och den har dramatiskt höjt produktionsvolymen och ökat kundtillströmningen med 16 procent.
"Vi drivs av att utveckla smartare förpackningslösningar som sparar kostnader, stärker varumärken, bidrar till bättre logistik och en renare miljö. Vi är därför mycket tillfredställda över att NINE utgör en del i Billeruds nätverk av kompetens", säger Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com