Den svenska upplagan av Korsnäs designtävling PIDA (Packaging Impact Design Award) har nu avgjorts och vinnare blev en konceptlösning för brödbak, som kallas Bas/Brödföda. Konceptets ambition är att minska livsmedelsspillet och förpackningarna är utformade med miljöaspekter och konsumentbeteende i fokus.
"Vi hade långt ifrån den flashigaste förpackningen, så vi är extra glada att juryn tog till sig hela vår idé", säger Adam Ahlström, som är en av de fyra designstudenterna bakom den vinnande förpackningen.
De övriga medlemmarna i arbetsgruppen bakom vinnarkonceptet heter Barbro Norin, Ylva Falquist och Lisa Åkerman-Hoffman och samtliga kommer från Nackademin i Solna.
Juryn, som består av specialister från förpackningsbranschen, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning, motiverade sitt beslut så här:
"Det här är en förpackningskonstruktion med ett trovärdigt framtidsperspektiv. Det handlar om en enkel, väl sammanhållen idé, som fångat upp att allt för mycket livsmedel går till spillo i dagens samhälle. Konstruktörerna har tagit till sig denna problematik och kommer med en lösning, som troligen kommer att få allt större betydelse i framtiden. Samtidigt ökar konsumenternas krav på bekvämlighet och här får man en lösning som är enkel och lätt att förstå."
Temat för årets PIDA är ”The Silent Salesman”. Uppgiften består i att skapa ett förpackningskoncept till en konsumentprodukt. Form, funktion, material, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet är delar som de tävlande måste ta hänsyn till för att skapa en framgångsrik och vinnande förpackning.
Kartong- och papperstillverkaren Korsnäs står bakom tävlingen, som varje år engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen PIDA-tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby Grafiska i Sunne och Nackademin i Solna.
"Kvaliteten på bidragen ökar för varje år och vi på Korsnäs känner att vi får mycket tillbaka i samarbetet med designstudenterna. För oss är PIDA ett viktigt och stimulerande forum för att möta framtidens designers och driva utvecklingen av förpackningar framåt", säger Agneta Rognli, Manager Business Communication på Korsnäs.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com