Globala förpackningsföretaget Chesapeake, med huvudsäte i Storbritannien, tog hem förstapriset i designtävlingen Design Challenge 2011 i samband med easyFairs mässa Pack & Emballage i Stockholm. Det vinnande förpackningskonceptet, som baseras på Billeruds formbara pappersfibermaterial FibreForm, kallas Impressions och består av kartongförpackningar med dynamiska 3-D-former till produkter inom hygien, livsmedel, läkemedel och drycker.
"Vi har skapat ett helt nytt sätt att forma kartong", säger Bob Houghton, marknads- och kommunikationschef på Chesapeake.
Chesapeake har sedan början av år 2011 ett avtal med svenska Billerud, som innebär att Chesapeake har ensamrätt att använda Billeruds FibreForm i Storbritannien och Europa (läs här) och detta har resulterat förpackningskonceptet Impressions. Förpackningarna i sortimentet tillverkas under en särskild lågenergiprocess där kartongmaterialet formas till distinkta och tredimensionella former. Materialet kan modelleras för att likna plastens former för t.ex. påsar och blisterförpackningar och erbjuder därmed mångsidiga kartonglösningar.
"Vi har kunnat dra fördel av den unika flexibiliteten hos Billeruds FibreForm för att skapa former och effekter som helt enkelt inte är möjliga med traditionell kartong. Och vi håller på att utveckla ny teknik för att inleda en storskalig produktion av Impressions, snabbt och kostnadseffektivt", säger Bob Houghton.
De vinnande förpackningarna i Design Challenge 2011 röstades fram av besökarna vid Pack & Emballage.
"Vi är glada över att det var branschfolk inom förpackningsindustrin som tyckte att vår produkt var nummer ett. Det visar tydligt att marknaden är intresserad av smartare förpackningar, som höjer produktens utseende på butikshyllan och marknadsför varumärket", säger Armin van Overbeek, försäljnings- och marknadsdirektör för Sustainable Packaging Solutions på Billerud.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com