"Tittut", "Urgott" och "ton & cot" var namnen på de tre förpackningar som var "runners up" i svenska upplagan av designtävlingen PIDA, vars totalvinnare vi presenterade häromdagen (läs här).
Till skillnad från föregående år, då man korat andra- och tredjepristagare samt avgett hedersomnämnande, delade man i år i stället ut tre kategoripris samt ett "Folkets Val" förutom priset till totalvinnaren.
De tre kategorierna var "Shelf Impact", "User Friendliness" och "Innovation" och vinnaren i kategorin "Shelf Impact" kan man verkligen kallas ögongodis. Det är en smart kartongförpackning för godis formad som en drake och som fått namnet "Urgott". Förpackningen innehåller två sorters godis och man väljer sort genom att flytta drakens svans till höger eller vänster. Ett fönster i drakens mage visar vilket godis man valt och drakens öppningsbara mun fungerar som dispenser. Juryn uppfattade bidraget som både emotionellt och kommunikativt och något som skapar en "vill ha"-känsla hos målgruppen. "Urgott" är designad av Anki Ullman och Mia Näs Eriksson vid Broby Grafiska.
Barnklädesförpackningen "ton & cot", som vann kategorin "User Friendliness", är en tresidig prismaformad kartongförpackning, som när den öppnas och viks ut visar ett färgglatt inre. Juryn tyckte den var en enkel förpackning med en överraskning. Förpackningen är lättöppnad för konsumenten och bedöms bli en bra kampanjdrivare, som platsar i ett skyltfönster. Förpackningen "ton & cot" är konstruerad av Linnea Ark, Sofia Augustsson, Petter Olsson och Catarina Jönsson från Nackademin.
Kategorin "Innovation" togs hem av förpackningen "Tittut", konstruerad av Krzys Liberda, My Floryd Welin och Poppi Kalitzi från Nackademin. Förpackningen består av en hög kartongkapsel, som i sin tur innehåller tre mindre kartongkuber med ekologisk välling. Kuberna är försedda med bilder på djur, vilka kan ses genom små "titthål" i kartongkapseln, därav namnet. Efter användandet kan kuberna fungera som byggklotsar. "Tittut" ansågs av juryn vara en genomtänkt lösning, som tydligt annonserar sitt användningsområde och som attraherar både föräldrar och barn. Förpackningen vann också flest röster i "Folkets val", som röstades fram av de deltagande designstudenterna själva.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com