Det är inte bara metallförpackningsföretaget Crown Holdings som satsar på den expansiva kinesiska dryckesmarknaden (läs här) utan även konkurrenten Ball Corporation utökar sin verksamhet i det väldiga landet i öster.
Enligt ett pressmeddelande från Ball har man nyligen köpt ut sin kinesiska joint-venture-partners 60-procentiga ägarandel i en dryckesburksfabrik i hamnstaden Qingdao i provinsen Shandong i nordöstra Kina. Ball, som ägt 40 procent av fabriken sedan 1993, bygger nu i stället en ny burkfabrik i staden, samtidigt som den gamla fabrikens maskiner och utrustning flyttas till en av Balls andra anläggningar i Kina.
Ball Corporation har sedan tidigare fyra egna dryckesburksfabriker i Kina samt två fabriker för tillverkning av formblåsta plastförpackningar. Med den nu aviserade affären kommer man att ha fem egna burkfabriker i landet och inte längre vara uppbunden av några joint-venture-avtal.
Den nya fabriken i Qingdao, som beräknas vara i drift innan utgången av det här året, ska producera dryckesburkar i volymerna 330 och 500 milliliter, som är de populäraste storlekarna på kinesiska ölburkar.
"Våra volymer i Kina har haft en stark tillväxt under första halvåret 2011 tack vare av ökad efterfrågan på marknaden. Genom att omlokalisera den befintliga anläggningen i Qingdao får vi en möjlighet att bygga en större och snabbare burkfabrik, som kan tillgodose våra kunders ökande behov av dryckesburkar i nordöstra Kina", säger Ray Seabrook (bilden t.h.), chef för divisionen global packaging inom Ball Corporation.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com