...
Formpressad fiberflaska lanseras på USA-marknaden
Bilden visar hur eco.bottle är uppbyggd av ett formpressat fiberytterhölje och en flexibel innerpåse i tunn plast.

USA-baserade företaget Ecologic Brands, Inc., har utvecklat en helt ny typ av flaska för flytande och fasta produkter. Flaskan, som kallas eco.bottle och som kan användas såväl till vätskor som till torra "rinnande" produkter, är till stor del tillverkad av återvunna, formpressade pappersfiber.
Nu ska flaskan, som premiärvisades på Pack Expo i Chicago i fjol, lanseras på bred basis av Chicago-företaget Berlin Packaging, som är specialiserade på styva förpackningar.


"Vi är stolta över att kunna lansera nya innovationer på marknaden och eco.bottle kommer säkert att skapa spänning och förväntningar hos våra kunder", säger Glenn Scott, chef för produktutveckling hos Berlin Packaging.
Flaskan eco.bottle består i princip av två beståndsdelar. Dels ett formpressat fiberytterhölje tillverkat av returfiber från wellpapp och tidningspapper, dels en flexibel innerpåse i tunn, rivstark plast försedd med en påsvetsad skruvkorksförslutning. Konstruktionen innebär att förpackningen använder cirka 70 procent mindre plast än motsvarande plastflaskor.
Fiberytterhöljet kan enligt tillverkaren återvinnas upp till sju gånger och innerpåsen kan återvinnas tillsammans med andra tunna plastpåsar, typ varukassar. Att källsortera den använda förpackningen är enkelt: genom att dela på det yttre fiberskalet frigör man den inre plastpåsen, varefter de två materialen enkelt kan lämnas till återvinning.
eco.bottle sägs vara lämplig för flera olika typer av produkter - allt från tvättmedel till juicer och andra drycker.
Berlin Packaging aviserar att man från början av nästa år ska kunna leverera flaskorna i tre olika storlekar: en 1,9 liters flaska försedd med en 38 millimeters förslutning, lämplig för juicer och mejeriprodukter samt två flaskor i volymerna 1,5 och 1,0 liter, försedda "med doseringsförslutningar" eller skruvkorkar, som gör dem lämpliga till tvättmedel eller andra flytande/lättrinnande produkter, som konsumenten vill kunna dosera.
"Vi är glada över att få samarbeta med Berlin Packaging och hjälpa dem att få ut eco.bottle till USA:s ledande företag för konsumentprodukter", säger Cris Genovese, marknadschef hos Ecologic Brands.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-10-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kemteknisk Livsmedel Marknad Övrigt Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK