...
Unik tvist om sökord på Google:
Svenska företaget Wellplast stämmer danskt bolag för varumärkesintrång
Exempel på wellplast från Wellplast AB, som nu stämmer ett danskt plastförpackningsföretag för att man använder sökordet "wellplast" på Google och kopplar det till en annons.

En märklig och unik tvist är under uppsegling vid Stockholms tingsrätt, sedan det svenska företaget Wellplast AB, med säte i skånska Munka Ljungby, stämt ett danskt företag för att de registrerat sökordet "wellplast" på Google på Internet. Det rapporterar hd.se
Tvisten rör tjänsten Google Adword, där företag kan köpa annonsplats på Google via specifika sökord. När någon söker på det aktuella ordet, visas en annons från företaget högt upp i resultatlistan.


Wellplast AB:s motpart är det danska förpackningsföretaget Olitec, som tillverkar plastemballage av olika slag. Olitec tillverkar bland annat plastförpackningsmaterial, som delvis påminner om Wellplast AB:s "wellpapp"-liknande material, som består av en blandning av krita och plast. Men ordet "wellplast" är varumärkesskyddat i Sverige av Wellplast AB och nu menar det svenska företaget att det danska bolaget gör sig skyldigt till varumärkesintrång, när man länkar sökordet "wellplast" till sitt företag.
Wellplast AB har tidigare påpekat förhållandet för Olitec, som lovat att senast den 31 augusti skulle deras annons vara borta, men så har ännu inte skett. Därför väljer Wellplast AB nu att via sina advokater stämma Olitec vid Stockholms tingsrätt för varumärkesintrång.
hd.se skriver att Wellplasts ombud Mikael Karlsson menar att stämningen görs för att varumärket wellplast inte ska förminskas till att bli ett produktnamn, som exempelvis det snarlika wellpapp. Men rättsläget i frågan är inte helt klart.
"Mig veterligen har det aldrig prövats i svensk rätt", säger Mikael Karlsson, som också hänvisar till en tvist mellan modeföretaget Louis Vuitton och Google, som avgjordes i EU-domstolen i mars förra året. I den domen friades Google, men samtidigt betonades att skyddet av varumärken var viktigt.
"Vi har diskuterat domen mycket och vår uppfattning är att den friar Google från ansvar, men stärker skyddet av varumärken. Det är därför vi stämmer Olitec och inte Google", säger Mikael Karlsson till hd.se
Jeppe Schmidt, som är IT-ansvarig på Olitec, säger att han är övertygad om att företaget inte brutit mot några EU-bestämmelser.
"Vi har inte längre ordet wellplast på hemsidan. Att köpa sökord är något annat. Visst har EU-domstolens dom varit omdiskuterad, men jag anser att den ger oss rätt i det här fallet, säger han till hd.se


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-10-31

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Övriga Övrigt Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK