Coca-Cola Company och Världsnaturfonden (WWF) lanserar ett gemensamt projekt i USA, som går ut på att rädda den utrotningshotade isbjörnen och dess hemmiljöer i Arktis. Kampanjen innebär bland annat att Coca-Cola för en tid ändrar färg på sina dryckesburkar från den välkända röda färgen till "polarvit" och förser burkarna med grafiska bilder av isbjörnar.
Projektet är historiskt såtillvida att Coca-Cola aldrig tidigare ändrat färgen på dryckesburkarna för att marknadsföra ett projekt utanför det egna bolaget.
"Vi vill hjälpa isbjörnen, som varit en älskad Coca-Cola-symbol sedan 1922, genom att hjälpa till att bevara dess arktiska livsmiljö. Därför använder vi en av våra största tillgångar – vårt varumärke – för att öka medvetenheten om denna viktiga sak och via samarbetet med WWF känner vi att vi verkligen kan göra en positiv skillnad för dessa majestätiska djur", säger Muhtar Kent, koncernchef och VD i The Coca-Cola Company.
Coca-Colas "Arctic Home"-kampanj äger rum i USA och med början nu i november och ända fram till och med februari 2012 kommer mer än 1,3 miljarder dryckesburkar med det nya "isiga" utseendet att distribueras ut på den amerikanska marknaden. Förutom de vita burkarna kommer man också att förse flaskorna till Coke, Diet Coke, Coke Zero, Sprite, Nestea, Minute Maid, m fl. med "polarvita" skruvkorkar.
I kampanjen ingår också att engagera Coca-Cola-användarna och få dem att skänka pengar till WWF:s isbjörnsprojekt. Genom att SMS:a en speciell kod på förpackningen till ett angivet mobilnummer kan konsumenterna donera en US-dollar till WWF – och Coca-Cola förbinder sig att fram till den 15 mars 2012 donerar lika mycket pengar, som konsumenterna gör via dryckesburkarna, dock max en miljon dollar.
Den, som vill skänka pengar till WWF-projektet, kan också göra det via hemsidan www.arctichome.com, som öppnades den 1 november.
"Isbjörnar kittlar fantasin. De är massiva, kraftfulla, vackra och de finns ingen annanstans än i det isiga Arktis. Deras liv är intimt förknippat med den havsis, som nu smälter i alarmerande takt. Genom att arbeta tillsammans med Coca-Cola kan vi profilera isbjörnen och vad den står för och viktigast av allt, engagera människor att arbeta med oss för att rädda isbjörnarnas livsmiljö", säger WWF:s chef Carter Roberts.
Förutom den historiska färgändringen på dryckesburkarna och den ovannämnda "donationsmatchningen" kommer Coca-Cola även att donera två miljoner dollar till WWF. Bolaget uppmanar också andra företag att följa deras exempel.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com