...
Vinnande presentförpackning som inspirerades av de fyra elementen
Det vinnande designteamet tillsammans med handledare från Billerud, NINE och Berghs.
De fyra elementen – jord och eld för Kosta Boda (överst) och vind och vatten för Orrefors – användes för att symbolisera de förpackade produkterna.

Billerud och designbyrån NINE har tillsammans med Berghs School of Communication anordnat en förpackningstävling under namnet SPICE:2011, där elever vid Berghs tävlat om att utveckla ett helt nytt koncept för presentförpackningar till Orrefors Kosta Bodas produkter.
Det vinnande designteamet utgick från orden "lekfullt", "annorlunda" och "smart", när de utvecklade den segrande förpackningen, där man använde sig av de fyra elementen – jord, eld, vind och vatten – för att symbolisera Kosta Boda och Orrefors.


Samarbetsprojektet SPICE initierades i fjol av Billerud som tillsammans med sin designbyrå NINE startade ett långsiktigt samarbete inom förpackningsutveckling med Berghs School of Communication. Samarbetets syfte är att sprida kunskap om förpackningsutveckling baserad på förnybara material och samtidigt inspireras av Europas bästa studenter inom design och kommunikation.
I årets upplaga av SPICE-projektet hölls en kurs på Berghs med namnet "Hållbar Förpackningsdesign – SPICE:11", som har samlästs av utbildningarna Grafisk design och Produktionsledning/Operativ Projektledning.
Kursen inleddes på Billeruds bruk Gruvön i värmländska Grums, där studenterna bjöds på rundvandring i bruket och besökte Billeruds kunskapscenter Box Lab, där de fick lära sig om Billeruds utbud av material och pappersprocesser samt fick hjälp med sina förpackningsprover.
Kursens avslutande utmaning bestod i tävlingen SPICE:2011 där eleverna tävlade om att utveckla ett helt nytt koncept för gåvoförpackningar till Orrefors Kosta Bodas produkter. Målet var att förpackningarna skulle höja värdet för produkten, skapa igenkänning och varumärkesidentifiering samt effektivisera och rationalisera packning och logistik av konceptet.
Studenternas lösningar och kommunikativa idéer presenterades inför en jury bestående av Billerud, NINE, Berghs och Orrefors Kosta Boda och bedömdes enligt kriterierna; originalitet, relevans, kvalitet/utförande och genomförbarhet.
"Det var oerhört spännande att se studenternas slutleveranser. Förpackningen är ett mycket viktigt verktyg för kommunikation och marknadsföring mot konsument och det är avgörande att ha en strategi för hela produktlivscykeln. Och det handlar mycket om att hitta balansen mellan kreativa idéer och praktiska möjligheter vilket vinnarna lyckats mycket bra med", säger Jimmy Nyström, Business Development Director, Packaging Boards, Billerud.
Det vinnande laget, som består av de grafiska designerna Oskar Wettergren och Anna Jadvi samt produktionsledarna Cornelia Röslund och Peter Orre, kan nu se fram emot en resa med uppehälle på Kosta Boda Art Hotel och med möjligheter att blåsa sitt egna glas i hyttan i Kosta.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-11-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK