...
Svenska företag måste bli bättre på att hävda sin position inom nanoteknik
En fascinerande bild från nanopartiklarnas värld... (Press photo BASF)

Få svenska företag uppfattar sig själva som nanoteknikföretag – trots att den internationella produktutvecklingen gör att allt fler produkter består av nanomaterial. Nu kommer nya internationella standarder inom nanoteknik, men svenska företag missar att bevaka sina intressen i arbetet och riskerar att halka efter i konkurrensen. Det skriver SIS, Swedish Standards Institute, i ett pressmeddelande.
"Nu har branschen för första gången enats om standarder för tillverkning och om hur man definierar och verifierar en nanoprodukt. Och fler standarder är på gång, så svenska företag har mycket att vinna på att engagera sig i arbetet", säger Niklas Jungerth, projektledare på SIS.


Svensk forskning är idag mycket framstående inom flera nanoteknologiska fält. Men när en ny, innovativ produkt väl har utvecklats måste den också försvaras i den internationellt hårda konkurrensen. Ett sätt att bevaka sina intressen och att påverka utvecklingen är att delta i det internationella standardiseringsarbetet. De företag, som deltar i detta arbete, kommer i hög grad att påverka utvecklingen inom nanoområde, skriver SIS.
En anledning till att svenska företag inte är med i arbetet, är att de inte tycker att de arbetar med nanoteknik.
"Det handlar om att vidga nanobegreppet. När jag ser på producerande företag idag, har jag svårt att hitta någon bransch, som inte jobbar med nanoteknik. Men så länge de inte uppfattar det så själva, missar de också chansen att vara med och påverka utvecklingen", säger Lars Montelius, professor i nanoteknologi vid Lunds universitet.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-11-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK