...
Nu är Billie hemma – utan en spricka!
Sanningens ögonblick: Maja Midebo och Lennart Eberleh – ivrigt bevakade av press och TV –  lyfter upp "Billie" för att kontrollera om de sex kristallglasen klarat jorden-runt-resan!
Triumfens skål: Hela Billerud-gänget bakom "The Box Tour" och wellpapplådan "Billie" skålar för det lyckade förpackningstestet.
">

I maj i år inledde Billerud ett annorlunda och realistiskt test av en transportförpackning, när man skickade ut en wellpapplåda med dyrbara kristallglas från Orrefors på "världsturné" (läs här).
Nu har "Billie", som lådan döpts till, kommit hem till Billerud och till bruket i Gruvön i Grums, där lådan under stor spänning och pressbevakning öppnades. Lådans yttre bar tydliga spår av att ha hanterats och forslats i fem månader, men den inre wellpappförpackningen hade gjort sitt jobb: samtliga kristallglas var hela och inte en spricka kunde skönjas!


På sin testresa har "Billie the Box" gjort inte mindre än tolv stopp på olika Billerudskontor och hos kunder i sammanlagt tio länder. Lådans öden och äventyr har noggrant följts, fotodokumenterats och redovisats på en speciell blogg (läs här).
När "Billie" öppnades och packades upp på brukskontoret i Gruvön var förstås spänningen stor. Lokalpress och lokal-TV fanns på plats och förpackningsingenjör Maja Midebo, som är den som konstruerat lådan, fick uppdraget att sätta kniven i "Billie" och börja uppsprättningen, under överinseende av Lennart Eberleh, affärsområdesdirektör för Billerud Packaging Boards.
När ytteremballaget var avlägsnat, spred sig till en början en viss misstro i lokalen, eftersom emballaget innanför verkade vara i dålig kondition – men när den inre specialkonstruerade lådan slutligen öppnades suckade alla av lättnad – där låg alla de sex kristallglasen, hela och utan tillstymmelse till sprickor i något av dem!
Syftet med resan var förstås att testa och förhoppningsvis bevisa lämpligheten i att använda wellpappförpackningar som transportemballage – även för så ömtåligt gods som svenska kristallglas. Men under resan gång har "The Box Tour" också utvecklat sig till ett företagssocialt projekt, som involverat Billeruds anställda och deras affärspartners i stora delar av världen.
"Det har blivit ett perfekt tillfälle för oss att bättre lära känna våra försäljningskontor, deras personal och deras miljö. Den speciella bloggen, där varje stopp på resan redovisats i ord och bild, har hanterats på ett fantastiskt sätt och gjort det möjligt för våra säljkontor att samlas kring en gemensam uppgift", säger Billeruds affärsutvecklingschef Jimmy Nyström.
Det säljkontor, som har gjort det mest fantasifulla och roliga blogginlägget, kommer att få en fin belöning.
"Men det kommer att bli svårt att välja, eftersom alla medarbetarna på kontoren ute i världen har gjort ett så bra jobb", säger Jimmy Nyström.
På sin resa har "Billie the Box" gjort "stop-overs" i följande länder: England, Tyskland, Spanien, Italien, Förenade Arabemiraten, Indonesien, Kina, USA (Monterey och Portland), Argentina, Frankrike, Sverige (Stockholm och Grums).
Förutom de rent praktiska erfarenheterna av testresan har projektet också inneburit värdefull PR för Billerud, som fått möjlighet att sprida kännedom om bolaget och dess produkter.
"Det är svårt att räkna om värdet i pengar, men det är många som följt wellpapplådans resa på webben, liksom att tidningar, radio och TV i omgångar har följt projektet", säger Lennart Eberleh till Nya Wermlands-Tidningen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-11-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Marknad Transport Well Well

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK