...
SCA fortsätter sin satsning på mjukpapper Köper Georgia-Pacifics Europaverksamhet
SCA satsar alltmer på mjukpapper och hygienområdet.
"Affären passar oss strategiskt mycket väl", säger Jan Johansson.
">

Mjukpapper och hygien är helt klart de produktområden, som svenska SCA-koncernen satsar mest på. Det senaste exemplet är att SCA nu lagt ett bindande bud på att förvärva USA-baserade pappersjätten Georgia-Pacifics europeiska mjukpappersverksamhet.
"Affären passar oss strategiskt mycket väl och kommer att stärka vårt produkterbjudande liksom vår geografiska närvaro i Europa. Dessutom genererar affären betydande synergier", säger SCA:s vd och koncernchef Jan Johansson.


De berörda verksamheterna omsatte i fjol 1,25 miljarder euro (11,9 miljarder svenska kronor) och SCA:s bud är på 1,32 miljarder euro (12,6 miljarder kronor) .
Georgia-Pacifics europeiska mjukpappersverksamhet har EBIT-marginaler som ligger på en liknande nivå som för SCA:s mjukpappersverksamhet. De årliga synergierna uppskattas till 125 miljoner euro med full effekt tre år efter att affären har genomförts. Det skriver SC i en pressrelease.
Kostnader relaterade till synergierna beräknas till 130 miljoner EUR. Redan första året bedöms transaktionen bidra till en ökning av vinst per aktie och kassaflöde. Med fullt genomförda synergier bedöms vinsten per aktie öka med cirka 1,70 kronor.
SCA skriver i pressreleasen att man har erhållit långfristiga bindande finansieringslöften och att finansieringen sker inom ramen för koncernens mål för skuldsättningsgrad. Innan affären kan gå igenom ska Georgia-Pacifics acceptans av budet bli föremål för överläggningar med relevanta arbetstagarrepresentanter. Dessutom ska transaktionen prövas av berörda konkurrensmyndigheter.

Georgia-Pacific har en väletablerad närvaro i Europa med mjukpapper för såväl konsument- som storförbrukarsegmentet. Deras produkter i båda segmenten marknadsförs huvudsakligen under det välkända varumärket Lotus.
Konsumentmjukpapper svarar för cirka 60 procent av den totala försäljningen och mjukpapper för storförbrukare står för cirka 30 procent av försäljningen. Personliga hygienprodukter i form av bomullsrondeller och våtservetter svarar för cirka 5 procent.
Närmare 70 procent av försäljningen inom konsumentmjukpapper är egna varumärken. Resterande del är produkter för detaljhandelns egna varumärken.

Moderkoncernen Georgia-Pacific grundades 1927 i Augusta i den amerikanska delstaten Georgia. Företaget startade som en timmergrossist och är idag en av världens ledande tillverkare av cellstoff, pappersmassa, papper, förpackningsmaterial och byggnadsprodukter. Företaget ca 50.000 anställda fördelade på över 300 platser i huvudsakligen Nordamerika och Europa. I Nordeuropa drivs verksamheten av Georgia-Pacific Nordic, som är verksamt i Finland, Sverige, Danmark, Norge, Ryssland, samt de baltiska staterna.
Georgia-Pacifics europeiska mjukpappersverksamhet har cirka 5.000 anställda och 15 produktionsenheter. Verksamheten innefattar två pappersbruk i finska Nokia och Ikaalinen. I Finland är Georgia-Pacific Nordic även känt under namnet Nokian Paperi.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-11-11

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Köp/Försäljning/Samgående Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK