...
Fler hopslagningar på gång inom svensk mejerinäring:
Skånemejerier planerar franskt samarbete och Arla Foods köper in sig i Sydtyskland

Det rör sig sannerligen på den svenska mejerifronten.
Knappt har det blivit klart att Arla och Milko går samman (läs här) förrän beskedet kommer att EU:s konkurrensmyndigheter har gett grönt ljus för Arla Foods köp av det sydtyska mejeriet Allgäuland-Käsereien.
Och samtidigt meddelar Malmöbaserade Skånemejerier att man planerar för ett samarbete med den stora franska mejerikoncernen Lactalis Group, med huvudkontor i Laval.


Enligt ett pressmeddelande från Skånemejerier har företaget tecknat en avsiktsförklaring, ett "Letter of Intent", med franska mejerikoncernen Lactalis Group. De båda företagen planerar att ingå avtal med varandra, men i vilken form vill man inte kommenterar på det här stadiet.
De närmaste veckorna genomförs en så kallad "Due Diligence", en ömsesidig företagsgranskning, som ska ge beslutsunderlag till de båda företagen om de är villiga att gå vidare med sina samarbetsplaner.
I pressreleasen skriver Skånemejerier att bolagets styrelse utreder ett samarbete för att förbättra lönsamheten i mjölkproduktionen för Skånemejeriers ägare samt stärka möjligheten för företagets starka varumärken att fortsätta utvecklas.
Lactalis Group har en omsättning på 15 miljarder euro och i bolagets varumärkesportfölj finns bland annat de stora varumärkena Président, Galbani, och Parmalat, men också flera framgångsrika lokala varumärken.
Medan den ömsesidiga företagsgranskningen pågår kommer varken Skånemejerier eller Lactalis att ge några kommentarer som rör det planerade samarbetet.

När det gäller Arla Foods köp av sydtyska mejeriet Allgäuland-Käsereien, så har det varit på gång under en tid (läs här) och det enda som återstod var i princip ett godkännande från EU:s konkurrensmyndighet, vilket nu alltså kommit.
Tyskland är en av Arlas kärnmarknader och målet är att bli ett av landets största mejeriföretag. Tidigare i år fusionerade Arla med nordtyska mejeriet Hansa-Milch (läs här), som tillverkar färskvaror och smör och den tyska strategin följs nu alltså upp med köpet av Allgäuland-Käsereien
"Arla Foods kontor i Düsseldorf har i många år skött Arlas försäljning och marknadsföring av Arlaprodukter och nu har vi fått fotfäste och tillverkning också i både norra och södra Tyskland. Allgäuland-Käsereien har bland annat en mycket spännande tillverkning av specialostar, som vi ser en stor potential i. Under de närmaste veckorna börjar vi se över hur vi kan samla Arlas tyska organisation, så att vi tillsammans kan planera Arlas framtid i Tyskland", säger Arla Foods chef för internationella marknader Tim Ørting Jørgensen.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-11-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Övriga Övrigt Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK